MIK, medie- och informationskunnighet -rustar eleverna för nätet!

Publicerad: 2022-12-19 12:26

MIK är vårt andra stadiga ben vi vilar verksamheten på. Förutom vårt läsfrämjande och läsutvecklande arbete så arbetar skolbibliotek för att stärka elevernas medie- och informationskunnighet. Förmågan att kunna tolka, värdera och navigera i dagens informationssamhälle. Till detta räknas begrepp och förmågor som källkritik, källtillit, "nätvett", upphovsrätt och dylikt. Här är ett axplock av olika lektioner som genomförts ute på skolorna de senaste två veckorna:

Årskurs 4 i Sövestad har lärt sig mer om upphovsrätt:

postit lappar om upphovsrätt

Och att veta vilka texter och bilder man får använda gäller ju även bilderna eleverna tar på varandra. Får man fota vem som helst överallt? Och får man dela bilden sen?

På Backaskolan i årskurs 3 har eleverna haft lektion om när, var och hur man får filma och ta bilder på sina kompisar, och vad händer med bilderna sen? Får de delas och vem bestämmer det?

powerpoint om bilderpowerpoint om bilder 2

Bibliotekspedagogen Turid använde sig bland annat av boken Värsta bästa nätet (Dufva 2018) som tar upp flera exempel eleverna kan förhålla sig till. "Västra bästa"-böckerna finns i flera varianter om nätet, tonåren och "svårsnacket". Det finns även lärarhandledningar att ladda ner kostnadsfritt från t.ex från förlaget: Bonnierforlagen: Värsta bästa-nätet, lärarhandledning

värsta bästa nätet bokomslagexempel från boken

Andra viktiga termer som dyker upp och diskuteras i denna typ av lektioner är t.ex. "samtycke", vad betyder det ordet? Vad innebär det att ge samtycke och när kan det t.o.m. vara olagligt att INTE ha samtycke?

När lektionen var klar fick eleverna utvärdera och reflektera:

utvärdering lektion

Jullov och ledighet står för dörren och många av våra elever spenderar en del av den tiden ensamma framför skärmar och ute på nätet. Särskilt viktigt att de då har fått med sig lite extra tankeställare om vad man får lov att skriva och dela och vad som faktiskt kan vara olagligt att göra men framför allt bli utsatt för. 

 

I Sövestad jobbade även sexorna med nätvett. Man diskuterade t.ex. företeelser som grooming. Som inspriation och underlag till lektionen använde sig bibliotekspedagogen Susanne av material från Internetstiftelsens Vem är vem bakom skärmen, en av deras digitala lektioner: https://digitalalektioner.se/lektion/vem-ar-vem-pa-internet/

De fick också se och diskutera filmen "Jag tror jag är lite kär i dig" om grooming från Aktiv skola: Länk till film och diskussionsmaterial 

grooming lappar elevergrooming lappar elever

 

Kategorier: nätvett, MIK, källkritik, medie- och informationskunnighet, upphovsrätt, samtycke, grooming, nätet, åk F-3, åk 4-6

Kommentarer

Kategorier