När skolbiblioteket arbetar med F-klass och fritidshem
Publicerad: 2021-03-12 10:22
Hur kan skolbiblioteket jobba med barnen i F-klass och på fritids? Vi arbetar mycket med bilderböcker och högläsning, och utifrån detta introducerar vi sådant som att prata om skillnaden mellan fakta och skönlitteratur, hitta fakta i bilder och källkritik på en mycket grundläggande nivå. Att samtala om det lästa är också viktigt, att förstå att vi kan förstå och tolka olika saker i det vi läser. Vi knyter även boksamtalen och högläsningen till värdegrundsarbetet, och gärna om skolan har något aktuellt övergripande område som kanske "vara kompis".
När F-klassen kommer till skolbiblioteket passar vi också på att prata om hur ett bibliotek fungerar, var man hittar böckerna och hur man lånar böcker. F-klassens skolbibliotekstider avslutas ofta med att alla barn väljer och lånar böcker.
När vi arbetar med fritids är det ofta ett valbart alternativ för barnen att gå till skolbiblioteket för högläsning och bokrelaterat pyssel. Det kan alltså komma enstaka eller många barn beroende på vad de väljer, men på plats handlar det ofta om högläsning, boksamtal, egen läsning, bokrelaterat pyssel och boklån för dem som vill. Några gånger har vi haft större aktiviteter i samarbete med fritidspedagogerna, som när vi lånade folkbibliotekets bokbuss och körde ut till några skolor, eller som den gången vi hade Harry Potter-dag i Svarte tillsammans med både folkbibliotek och fritidshem.
Vi har också (innan pandemin satte tillfälligt stopp för det) tillsammans med F-klasser gått på besök till stadsbiblioteket, för att före öppettid ha högläsning, boklån, läsning och fruktstund.
Precis som övriga årskurser har F-klasserna schemalagda tider i skolbiblioteksverksamheten, och får träffa bibliotekspedagogerna minst en gång i månaden. Här är några tillfällen:
I F-klassen i Köpingebro och på fritids i Svarte användes ungefär samma upplägg med först högläsning av boken Är jag din? av Alex Latimer. Dinosaurieägget har fallit ur sitt bo och lille dino-ungen får leta efter sina föräldrar. Vi stannade upp läsningen flera gånger för att försöka förutspå vad som skulle hända, vi tittade mycket på bilderna och gissade. Efter det jämförde vi bilderna på de olika dinosaurierna i berättelsen med bilder i en faktabok om dinosaurier. Vad är skillnaden?
Och som bilden visar var det sedan roligt att färglägga olika dinosaurier också.
En fritidsaktivitet för de yngre barnen i Svarte var att läsa Korvtjuven av Marianne Gretteberg Engedal. Alla i Kjells familj är tjuvar men han vill inte själv stjäla. Måste han det? Nejdå, han träffar på andra personer som inte heller vill vara det som andra förväntar sig att de ska vara, och vi pratade mer om våga göra egna val. Efter högläsning och boksamtal fick de barn som ville sitta ner och läsa en bok, medan andra valde att pyssla med att göra bokmärken.
Bild ur Korvtjuven av Marianne Gretteberg Engedal
Just att göra bokmärken är ett väldigt populärt pyssel, och det fina med dem är att de ofta går att anpassa efter dagens aktuella bok som höglästs. Som när skolbiblioteksaktiviteten för fritidsbarnen i Svarte hade tema kor (och om att våga utmana sig själv). Högläsning av Kon som visst kunde klättra av Gemma Merino följdes av gemensam läsning av en faktabok om livet i en komocka (Kalas i komockan av Källander/Helldorff). Och bokmärkestillverkningen handlade om kor och andra bondgårdsdjur.
På Edvinshem fick F-klassen komma till skolbiblioteket och lyssna på när bibliotekspedagog Malin läste om krokodilen Hugo (av Mia Nilsson). Förra besöket läste Malin Hugo - elak, blodtörstig och farlig och den här gången var det dags för Hugo att gå till tandläkaren för första gången. Han är lite rädd eftersom han inte vet hur det går till där. I boken står det också att krokodilernas tänder växer ut på nytt när de tappar dem. Kan det stämma? Detta är ju en påhittad berättelse (och hur vet vi det?) - men tillsammans hittade vi en faktabok om krokodiler och letade information om deras tänder. Och jadå, bilderboken hade rätt om tänderna! När Hugo var klar hos tandläkaren fick barnen fler boktips av Malin, och sedan var det dags för boklån.
Framsidan på Hugo - Gapa stort! av Mia Nilsson
Kategorier: fritids- och rastaktiviteter, bilderböcker, högläsning, boksamtal