Om fake news för åk 5 och 6

Publicerad: 2020-06-09 11:30

De senaste månaderna har bibliotekspedagogerna jobbat tillsammans med åk 5 och 6 på flera skolor om källkritik och nyheter, om fake news men även om källtillit. Hur misstänker man att en nyhet är falsk? Vilka källor kan man lita på och varför? Många exempel har hämtats från nyhetsrapportering om coronan, men det har även siktats falska hajar och hamburgare med mask.

Eleverna har till exempel fått se ett falskt nyhetsklipp om positiva effekter av coronan: nu simmar minsann delfiner i Venedigs numera klara vatten! Sedan har också fått se när Källkritikbyrån granskar klippet ovan, hur det är gjort och var de där delfinerna har simmat egentligen innan de blev trickfilmade in i stan. Vinkeln för Källkritikbyrån var inte själva fuskandet utan i stället att fake news efter ett tag gör oss misstänksamma även mot de riktiga källorna, att vi tappar källtilliten. Att lära oss få kunskap nog att faktiskt lita på information från trovärdiga källor (och veta vilka de är).

Vi använder också material från Källspanarna i undervisningen, till exempel när vi provar de 5 superfrågorna på en artikel som handlar om hamburgare med mystiska ingredienser:

5 superfrågorna

5 superfrågorna

När åk 5 på Edvinshus jobbade med nyheter fick de också med hjälp av Källspanarna undersöka om det var sant att en farlig haj siktats i Sverige.

farlig haj

nyheter

Och i arbetet har barnen även fått lära sig omvänd bildsökning som verktyg för att se om bilder hämtats ur ett annat sammanhang och nu används för att förstärka ett helt annat budskap.
(omvänd bildsökning: högerklicka på bilden, välj kopiera bildsökväg. I Google Bilder välj sök med bild (kameran), klistra in bildsökvägen)

Kategorier: källkritik, lektionsmaterial, digital kompetens, informationssökning, nyheter

Kommentarer