Skillnaden mellan fakta och åsikt med åk 2 i Sövestad

Publicerad: 2022-05-02 11:30

bokframsida

Åk 2 i Sövestad har tillsammans med bibliotekspedagog Susanne fortsatt träna sin källkritiska förmåga och utgår i arbetet från boken Källkritik med källspanarna (Drejstam/Lund). Tidigare har vi arbetat med vad en källa är, begreppen skriftlig, muntlig och materiell källa, samt begreppen primär- och sekundär källa. Nu har vi också tränat oss i att känna till skillnaden mellan fakta och åsikt.

Vi började med att repetera begreppen ovan och eftersom klassen har en ny lärare var det viktigt att hon var med och nu kan använda samma begrepp.
Eleverna arbetade i grupper om fem och förhörde varandra kring begreppen. Grupperna fick sedan berätta om ett begrepp vardera för klasskompisarna.

Sedan pratade Susanne om skillnaden mellan fakta och åsikt, och hur de kan kopplas till hjärtat och hjärnan - hjärnan är fakta som kan bevisas, hjärtat är åsikt och det man själv tycker med hjärta och känslor. Därefter gav hon eleverna exempelmeningar som "Det regnar ute". Det är fakta, det kan vi kolla upp om det är sant. "Det är dåligt väder idag" är däremot en åsikt eftersom en del tycker om när det regnar och andra tycker det är dåligt. 

textremsor

Eleverna fick fem olika meningar i varje grupp (bilden ovan) för att tillsammans diskutera om de var fakta eller åsikt. Därefter fick varje grupp presentera och motivera vad man kommit fram till: "Den här meningen är fakta eftersom..."
Den svåraste meningen var enligt eleverna den här: "Det är synd att tigern är utrotningshotad."

Vi kom i våra diskussioner in på superfrågorna Vem? (Vem är det som skrivit?/Vem är källan?) och Varför? (Syftet, varför har källan skrivit så?)

Kategorier: källkritik, lektionsmaterial

Kommentarer