RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Källkritik för åk 3 kopplat till tema Kroppen

Publicerad: 2020-12-01 14:04

Åk 3 på Edvinshemsskolan har fortsatt att arbeta med tema Kroppen. Bibliotekspedagog Malin kopplade en övning i källkritik till ämnet. Uppgiften gick ut på att eleverna skulle söka information i fyra olika källor och sedan jämföra svaren. Får de samma svar i alla källor?

Ett frågepapper för varje källa, och källorna var nejunior.se, en film om kroppen på urplay.se, boken Slående fakta om hjärtat av Lena Sjöberg samt en faktabok om hjärtat på Polyglutt: Kroppen av Serge Montagnat.

källkritiksövning

övningspapper

källkritiksövning

källkritiksövning

källkritiksövning


Fakta och källor med åk 2 i Sövestad

Publicerad: 2020-11-18 10:35

I vår verksamhetsplan står att vi strävar efter att elever som slutar åk 3 inom informationssökning och källkritik har arbetat med begreppet "källa" och olika källor, att veta skillnaden mellan faktaböcker och skönlitteratur, att hitta information i berättande och beskrivande texter och en rad andra punkter - läs gärna mer här!

Hur kan man arbeta med detta i lågstadiet? Så här gjorde bibliotekspedagog Susanne med åk 2 i Sövestad:

Lektionen om källkritik och informationssökning bestod av mycket prat och lek, och var knuten till ett tema som skulle startas upp veckan därpå då de skulle skriva en faktatext.
Susanne hade tagit med både olika faktaböcker och skönlitteratur till klassrummet, och så resonerande man tillsammans vilka som var vilka och varför. Kan man gissa redan från bokens framsida om det handlar om skönlitteratur eller en faktabok? Hur fungerar en faktabok, hur hittar jag fakta i den och hur använder jag den? 

Begreppet källa introducerades - vad är en källa? Det här är ju en källa, eller hur?

vattenkälla

(bild hämtad från Pixabay)

Eller vilka källor avses? Susanne hade tagit med både bilder på olika källor, och fysiska saker som placerades ut på klassrumsgolvet, och sedan resonerades om primära, sekundära, skriftliga, muntliga och materiella källor med hjälp av lek, gissningar och prat.

Vi använder oss mycket av de sex "Källspanarna" (Vem, Vad, Jämför, När, Hur och Varför) när vi pratar källkritik med både lågstadiet och mellanstadiet, och hämtar lektionsupplägg och material i Källkritik med källspanarna av Liselott Drejstam + Emma Lund.

 

källspanarna

 

 


Krokodilfakta och krokodilrykten

Publicerad: 2020-10-20 09:31

Hur kan man anpassa skolbiblioteksverksamheten till de olika årskurserna? Här låter bibliotekspedagog Malin en förskoleklass på Edvinshemsskolan nosa på skillnaden mellan faktatext och skönlitteratur med hjälp av krokodiler och bilderböcker:

Det här var första gången klassen kom till skolbiblioteket, så Malin började med att presentera sig själv och visa biblioteket. När allt spännande och nya med detta lagt sig lite fick barnen lyssna när Malin läste utdrag ur några kända barnböcker, och sedan gissa böcker utdragen kom ifrån.

Sedan kom krokodilerna in i biblioteket: Malin visade ett uppslag ur en faktabok om farliga djur, med många bilder på tänder och vidöppna gap på ett antal krokodiler och alligatorer. Är krokodilen ett farligt djur? Det står  här i faktaboken. Kan vi lita på det? Varför?

Nu kom boken Hugo - elak, blodtörstig och jättefarlig (Mia Nilsson) fram. Först diskuterades omslaget: Ser Hugo farlig ut? Varför gör han det? Hur ser de andra djuren ut att känna sig?

Så läste Malin boken högt för barnen, och efteråt pratade de om varför de andra djuren var rädda för Hugo. Vad skulle de ha gjort istället för att sprida ryktet att han var farlig? Barnen tyckte att djuren skulle ha pratat med Hugo och inte dömt honom efter hur han såg ut. Men faktaboken sade ju att krokodiler var farliga? I den här rosa boken är alltså krokodilen en missförstådd, snäll kille? Vad är skillnaden på faktabok och skönlitteratur?

hugo av mia nilsson

planeringsdokument









Vem ska man tro på?

Publicerad: 2020-04-07 09:13






Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan, Östra skolan, Hedeskoga skola, Köpingebro skola)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan, Sövestads skola, Edvinshusskolan, Blekeskolan)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola, Edvinshemsskolan, Svarte skola, Löderups skola)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram