RSS

Skolbiblioteksbloggen


En första lektion om källor i Svarte och Löderup

Publicerad: 2021-02-15 11:41

Nu har åk 1 i både Löderup och i Svarte haft sin första lektion om källor tillsammans med bibliotekspedagog Malin:

Vi började med att läsa Minifakta om djurungar på landet av Ann-Charlotte Ekensten gemensamt i Polyglutt. Hur ser vi att det är en faktabok?

faktabok lamm

Vi tittar i innehållsförteckningen för att leta upp var vi kan läsa om lamm. Efter att vi läst om lammet kontrollerar vi i registret att vi inte missat något.

Sedan får eleverna fundera över hur författaren har gjort för att ta reda på information om lamm. Vi skriver upp deras förslag på tavlan och då introducerar jag ordet källa, pch att alla deras förslag är källor. Sedan ska eleverna titta på några bilder och avgöra om det är en källa till information eller inte. Vi avslutade med fruktstund och boklån i biblioteket.

Vi hann också läsa en skönlitterär bok om ett får: Fåret som kläckte ett ägg av Gemma Merino, och så kunde vi jämföra den med faktaboken. Vad är skillnaden? Författaren använder sin fantasi - redan på bokens omslag förstår vi att detta inte är en faktabok. Står får på två ben?? Nej. Lägger de ägg? Nej. 

barns huvuden

whiteboard

 

 barn som läser

barn som läser

bilderbok

 


Bokfest med åk 1 i Sövestad

Publicerad: 2021-02-10 13:57

En torsdagsförmiddag i januari ställde bibliotekspedagog Susanne till med bokfest i åk 1 på Sövestads skola. Är det någon gång det behövs en bokfest så är det just en torsdagsförmiddag i januari! 

Och det var fest med ballonger och Siggeskyltar (den lille vit-ullige shetlandsponnyn från böckerna av Lin Hallberg) som hängde i taket, med en tävling med små priser, och så framför allt: med böcker som Susanne tagit med sig in i klassrummet. Många böcker! Klassens lärare hade i förväg frågat sina elever "Vad önskar ni läsa?", de skrev listor och dessa vidarebefordrades till bibliotekarie-Carolina i stan som plockade ihop enligt beställning. Sedan blev det transport via cykel och buss ut till Sövestad - och som ni kan se på bilden så började bokfesten med att berätta om just hur böckerna kom till bokbordet i klassrummet.

Därefter var det bokpratsdags - böckerna fördelades i klassrummet och Susanne hade bokprat om en bok från varje bord. Sedan fick barnen själva välja varsin bok och komma fram och berätta titel och säga en mening om boken. Väldigt många händer räcktes upp...!

Och så avslutades det gemensamma bokpratandet med en liten tävling där varje bord samarbetade. De skulle räkna ballonger, Siggemärken/Siggeböcker och sist alla böcker Susanne satt upp.
Och det räknades och räknades, och svar plitades ner på blå tävlingstalonger, med mycket möda och kluriga treor som ville vända sig åt fel håll. 

Böckerna blev kvar i klassrummet, och nu var barnen sugna på att läsa både den bok de själva redan presenterat, och de som deras kompisar pratat om.

text på tavla

barn i klassrum

läsinstruktioner

barn i klassrum

Pågående tävling - här räknas böcker och annat.

barns handstil

Detta är de inlämnade tävlingstalongerna (och frågorna kan du se uppskrivna på tavlan i förra bilden om du zoomar in lite).

cykel

Och detta är då en del av "bokens väg från stora biblioteket till bokbordet"...


Mellanstadieelever och kärleksdikter?

Publicerad: 2021-02-09 14:56

Det är alla-hjärtans-dag-veckan, och det brukar innebära lite olika kärleksteman i skolor och på skolbibliotek. Läraren till åk 5 på Backaskolan bad bibliotekspedagog Turid om hjälp att komma på något nytt sätt att arbeta med kärlekstemat som inte direkt var att läsa kärleksböcker. Turid föreslog att de skulle arbeta kring dikter i stället. Hon valde ut fem korta dikter som på något sätt handlade om kärlek - en att läsa och arbeta med varje dag. Eleverna får en dikt i taget via classroom dagen före, tillsammans med frågor utifrån två olika områden ("Diktens form" som handlar om hur dikten är uppbyggd, språk och ord, samt "Dikten och jag" som mer handlar om hur den får läsaren att känna sig, om det egna tyckandet).

De fem dikterna hämtades från två alldeles fantastiska böcker: Min längtan kvar av Mårten Melin, och Min syster är ett spöke av Lena Sjöberg. Kolla in dem om du inte redan gjort det!

Och de utvalda dikterna är alltså väldigt korta, när det gäller Melins till och med bara 5-6 rader eftersom han mästerligt kan säga så mycket med så få ord:

säg inget
kom inte närmare

jag vill ha
min längtan kvar

 

två bokframsidor

Kategorier: kärlek, boktips, dikter






Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier