RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Läsa faktatexter om nordisk mytologi

Publicerad: 2020-06-23 14:25

Bibliotekspedagog Malin har låtit åk 4 på Svarte skola träna sig i att läsa och hämta information i en faktatext, utifrån olika böcker om nordisk mytologi.

Upplägget var att barnen först tillsammans med Malin gemensamt läste en text (från boken Myternas Atlas av de Moraes) där de tränade sig i att känna igen och stryka under nyckelord:

faktatext nordiska myter

Därefter arbetade eleverna i par med egna texter om nordisk mytologi. De läste tillsammans och strök under viktiga ord som de sedan skrev ner på annat papper. Sedan övade de på att återberätta texten med hjälp av orden de skrivit upp, innan de fick återberätta för ett annat elevpar (som läst en annan text).

elever och faktatext

Hälften av eleverna fick läsa om Tors bröllop (också från Myternas atlas)...

faktatext om myter

... medan den andra hälften läste om Ymer och Yggdrasil från Barnens bok om myter och hjältesagor (Randall):

 faktatext om myter

I Myternas Atlas finns även en karta över den nordiska mytvärlden, som fascinerade eleverna:

instruktioner tavlan

 

 


Lilla Skräckbiblioteket och berättelseansikten

Publicerad: 2020-03-27 11:10

Åk 3 på Östra skolan har arbetat med berättande, berättelsestruktur och att skriva egna berättelser. Bibliotekspedagog Turid har under två lektioners upplägg tagit hjälp av böckerna Lilla Skräckbiblioteket av Wiley Blevins (omåttligt populära omskrivna klassiska sagor där till exempel Rödluvan har fått bli en läskig zombietyp med röda ögon), Polyglutt, modellen "berättelseansikte" och kortleken Skruvade sagor från Hegas:

Lektion 1 började med att klassen tillsammans läste Lilla Skräckbiblioteket-böckerna på Polyglutt:

polyglutt

lilla skräckbiblioteket

Därefter hade barnen parläsning av böckerna:

parläsning

Och så skulle modellen berättelseansiktet fyllas i utifrån den gemensamt lästa boken. (läs mer om modellen i Aktiv läskraft-att undervisa lässtrategier, F-årskurs 3 av Barbro Westlund, 2017)

berättelsansikte

Lektion 2 var det dags att skriva egna berättelser:

Barnen fick dra kort ur kortleken Skruvade sagor (Hegas) för att bestämma
-huvudperson
-plats
-händelse
-fiende

skruvade sagor

Två och två fick de prata om bilderna. Vilken berättelse kan skapas med de här delarna? De fyllde i ett eget berättelseansikte. Och sedan var det dags att skriva själva berättelsen (och klistra in bilderna från kortleken som illustrationer).

det hemsökta huset

berättelseansikte


Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan, Östra skolan, Hedeskoga skola, Köpingebro skola)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan, Sövestads skola, Edvinshusskolan, Blekeskolan)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola, Edvinshemsskolan, Svarte skola, Löderups skola)

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram