RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Pippi 75 år - i skolbiblioteket

Publicerad: 2020-06-03 15:25

Pippi fyller som bekant 75 år i år, och detta har vi använt oss mycket av i skolbiblioteksverksamheten. Jag har redan skrivit om hur åk 1 på Backa fick lära sig göra en presentation med hjälp av Pippi och Astrid Lindgren - men vi har gjort mycket mer! Vi har använt Pippi för att träna berättelsestruktur, för högläsning, för att lära sig konceptet "tipspromenad" och så har vi såklart pratat mer om innehållet och figurerna i Pippi-böckerna. På en skola kom till och med Pippi och Prussiluskan på besök!

Om vi börjar med det här med att "lära sig" gå tipsrunda? För det var det faktiskt många barn som behövde. De skulle gå en kort tipsrunda och svara på frågor om Pippi och hennes värld - men många barn hade aldrig förr gått tipsrunda. De visste inte hur  man fyllde i en tipstalong, att man skulle välja mellan tre svarsalternativ 1, X, 2, skriva in sitt svar på rätt rad, ta frågorna i ordning... allt det där känns självklart för oss men någon gång måste ju vara den första för alla, och här fick vi alltså ta det från början.

tipsrunda

F-2 har fått åldersanpassade Pippi-lektioner som blandat högläsning av Pippiböcker och filmklipp från filmerna, som att få högläsning av Pippi hittar en spunk med bildstöd i bakgrunden (skärmklipp från SVT öppet arkiv). Därefter fick åk 1 skriva själva och hitta på vad en "spunk" är för dem.

pippi75

pippi75

Åk 3 fick arbeta med berättelseskrivande utifrån Pippi och hinderschemat av Veronica Grönte (Pennvässaren/Studentlitteratur). Lektion 1 och 2 pratade vi först om karaktärer och miljö, och skrev sedan utifrån detta ett "eget" kapitel om Pippi med stöd i att karaktärer och miljö redan är definierade. Start och mål i hinderschemat skulle vara samma "plats" (scen) för att hålla en röd tråd. Lektion 3 skrev eleverna själva och lektion 4 återkom Turid för stöd i skrivandet.

hinderschema

hinderschema

hinderschema

hinderschema

Hinderschemat är hämtat från skrivhandledningen Pennvässaren av Veronica Grönte som du hittar via denna länk.

 

pippi75

På Backaskolan hade bibliotekspedagog Turid lånat in extra Pippi-böcker från stadsbiblioteket för att kunna göra en Pippiboksutställning:

pippi75

pippi75

Och med hjälp av skolans fritidspedagoger fick barnen här besök av självaste Pippi, i sällskap med Prussiluskan:

pippi75


Lilla Skräckbiblioteket och berättelseansikten

Publicerad: 2020-03-27 11:10

Åk 3 på Östra skolan har arbetat med berättande, berättelsestruktur och att skriva egna berättelser. Bibliotekspedagog Turid har under två lektioners upplägg tagit hjälp av böckerna Lilla Skräckbiblioteket av Wiley Blevins (omåttligt populära omskrivna klassiska sagor där till exempel Rödluvan har fått bli en läskig zombietyp med röda ögon), Polyglutt, modellen "berättelseansikte" och kortleken Skruvade sagor från Hegas:

Lektion 1 började med att klassen tillsammans läste Lilla Skräckbiblioteket-böckerna på Polyglutt:

polyglutt

lilla skräckbiblioteket

Därefter hade barnen parläsning av böckerna:

parläsning

Och så skulle modellen berättelseansiktet fyllas i utifrån den gemensamt lästa boken. (läs mer om modellen i Aktiv läskraft-att undervisa lässtrategier, F-årskurs 3 av Barbro Westlund, 2017)

berättelsansikte

Lektion 2 var det dags att skriva egna berättelser:

Barnen fick dra kort ur kortleken Skruvade sagor (Hegas) för att bestämma
-huvudperson
-plats
-händelse
-fiende

skruvade sagor

Två och två fick de prata om bilderna. Vilken berättelse kan skapas med de här delarna? De fyllde i ett eget berättelseansikte. Och sedan var det dags att skriva själva berättelsen (och klistra in bilderna från kortleken som illustrationer).

det hemsökta huset

berättelseansikte


Spöken, vänskap och berättande

Publicerad: 2020-03-19 09:56

Det finns så många sätt att använda sig av skönlitteraturen i undervisningen! Och det finns så många bra böcker att jobba med, nya böcker, roliga böcker, böcker på alla nivåer! Det gäller bara att hitta dem. Men det där kan vi i skolbiblioteksenheten hjälpa till med, vi har tiden att ha koll på barn- och ungdomsbokutgivningen och läsa in oss på det senaste.

Böckerna om Familjen Monstersson (av Mats Wänblad/Pelle Forshed) är inte helt nya. De har funnits i några år men det kommer fortfarande fler böcker i serien varje år. De står på börja-läsa-hyllan eftersom de har lättläst text med kanske 6-8 rader per sida, och pratbubblor med versaler i illustrationerna. De är underbart, klurigt roliga där texten är en berättelse men där illustrationerna berättar mycket mer. Till exempel står det ju aldrig i texten att Boris är ett fruktansvärt monster med hemska ögon och långa klor, och med ett "husdjur" som är en stor dreglande best med röda ögon som alla människor borde bli rädda för. Nejdå, Boris är bara Ebbas kompis, och så gör de sånt som alla andra barn gör: spelar fotboll, har övernattning, går på bio... 

Så klart att böckerna om Familjen Monstersson är perfekta att använda om klassen har teman om både spöken och vänskap! Det hade nämligen åk 1 på Hedeskoga skola nyligen, så bibliotekspedagog Turid tog upp vänskapstemat och spöktemat i de här böckerna - och använde som inspiration till att skapa egna berättelser. 

min vän boris


Hitta på egna deckargåtor

Publicerad: 2020-03-05 16:39





Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan, Östra skolan, Hedeskoga skola, Köpingebro skola)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan, Sövestads skola, Edvinshusskolan, Blekeskolan)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola, Edvinshemsskolan, Svarte skola, Löderups skola)

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram