RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Skräckberättelser med åk 1 i Hedeskoga

Publicerad: 2020-11-19 13:57

Åk 1 på Hedeskoga skola har haft ett tema om spökhistorier, och bibliotekspedagog Turid hade en lektion där hon kopplade ihop klassisk saga med spökhistorier och övningar på berättelsestruktur:

Först får klassen H.C. Andersens saga Prinsessan på ärten berättad för sig, och sedan läser alla tillsammans Prinsessan och den giftiga ärtan av Wiley Blevins. Prinsessan och den giftiga ärtan ingår i serien Lilla Skräckbiblioteket från Hegas, där klassiska sagor har skrivits om till skräckberättelser för lågstadiet.

Efter gemensamma läsningen diskuteras likheter och skillnader mellan H.C. Andersens Prinsessan på ärten och Blevins giftigare skräckvariant Prinsessan och den giftiga ärtan - vilka inslag gör att den senare är läskig? Därefter får barnen med hjälp av kortleken Skruvade sagor (Hegas) öva på berättelsers struktur och begreppen person, plats, problem och slut. Övningarna, kortleken och böckerna gav engagerade och härliga diskussioner mellan eleverna vid borden.

lilla skräckbiblioteket

berättelsetruktur


Pippi 75 år - i skolbiblioteket

Publicerad: 2020-06-03 15:25

Pippi fyller som bekant 75 år i år, och detta har vi använt oss mycket av i skolbiblioteksverksamheten. Jag har redan skrivit om hur åk 1 på Backa fick lära sig göra en presentation med hjälp av Pippi och Astrid Lindgren - men vi har gjort mycket mer! Vi har använt Pippi för att träna berättelsestruktur, för högläsning, för att lära sig konceptet "tipspromenad" och så har vi såklart pratat mer om innehållet och figurerna i Pippi-böckerna. På en skola kom till och med Pippi och Prussiluskan på besök!

Om vi börjar med det här med att "lära sig" gå tipsrunda? För det var det faktiskt många barn som behövde. De skulle gå en kort tipsrunda och svara på frågor om Pippi och hennes värld - men många barn hade aldrig förr gått tipsrunda. De visste inte hur  man fyllde i en tipstalong, att man skulle välja mellan tre svarsalternativ 1, X, 2, skriva in sitt svar på rätt rad, ta frågorna i ordning... allt det där känns självklart för oss men någon gång måste ju vara den första för alla, och här fick vi alltså ta det från början.

tipsrunda

F-2 har fått åldersanpassade Pippi-lektioner som blandat högläsning av Pippiböcker och filmklipp från filmerna, som att få högläsning av Pippi hittar en spunk med bildstöd i bakgrunden (skärmklipp från SVT öppet arkiv). Därefter fick åk 1 skriva själva och hitta på vad en "spunk" är för dem.

pippi75

pippi75

Åk 3 fick arbeta med berättelseskrivande utifrån Pippi och hinderschemat av Veronica Grönte (Pennvässaren/Studentlitteratur). Lektion 1 och 2 pratade vi först om karaktärer och miljö, och skrev sedan utifrån detta ett "eget" kapitel om Pippi med stöd i att karaktärer och miljö redan är definierade. Start och mål i hinderschemat skulle vara samma "plats" (scen) för att hålla en röd tråd. Lektion 3 skrev eleverna själva och lektion 4 återkom Turid för stöd i skrivandet.

hinderschema

hinderschema

hinderschema

hinderschema

Hinderschemat är hämtat från skrivhandledningen Pennvässaren av Veronica Grönte som du hittar via denna länk.

 

pippi75

På Backaskolan hade bibliotekspedagog Turid lånat in extra Pippi-böcker från stadsbiblioteket för att kunna göra en Pippiboksutställning:

pippi75

pippi75

Och med hjälp av skolans fritidspedagoger fick barnen här besök av självaste Pippi, i sällskap med Prussiluskan:

pippi75


Lilla Skräckbiblioteket och berättelseansikten

Publicerad: 2020-03-27 11:10

Åk 3 på Östra skolan har arbetat med berättande, berättelsestruktur och att skriva egna berättelser. Bibliotekspedagog Turid har under två lektioners upplägg tagit hjälp av böckerna Lilla Skräckbiblioteket av Wiley Blevins (omåttligt populära omskrivna klassiska sagor där till exempel Rödluvan har fått bli en läskig zombietyp med röda ögon), Polyglutt, modellen "berättelseansikte" och kortleken Skruvade sagor från Hegas:

Lektion 1 började med att klassen tillsammans läste Lilla Skräckbiblioteket-böckerna på Polyglutt:

polyglutt

lilla skräckbiblioteket

Därefter hade barnen parläsning av böckerna:

parläsning

Och så skulle modellen berättelseansiktet fyllas i utifrån den gemensamt lästa boken. (läs mer om modellen i Aktiv läskraft-att undervisa lässtrategier, F-årskurs 3 av Barbro Westlund, 2017)

berättelsansikte

Lektion 2 var det dags att skriva egna berättelser:

Barnen fick dra kort ur kortleken Skruvade sagor (Hegas) för att bestämma
-huvudperson
-plats
-händelse
-fiende

skruvade sagor

Två och två fick de prata om bilderna. Vilken berättelse kan skapas med de här delarna? De fyllde i ett eget berättelseansikte. Och sedan var det dags att skriva själva berättelsen (och klistra in bilderna från kortleken som illustrationer).

det hemsökta huset

berättelseansikte



Hitta på egna deckargåtor

Publicerad: 2020-03-05 16:39





Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan, Östra skolan, Hedeskoga skola, Köpingebro skola)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan, Sövestads skola, Edvinshusskolan, Blekeskolan)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola, Edvinshemsskolan, Svarte skola, Löderups skola)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram