Åk 3 deltar under vårterminens början i ett Skapande skola-projekt som heter Den annorlunda ankungen, ett samarbete mellan Skapande skola, Ystads konstmuseum, skolbiblioteken och konstnären Jasmine Cederqvist. Projektet handlar om visuellt berättande kring identitet och värdegrund, och tar avstamp i litteratur och musik, i HC Andersens Den fula ankungen och i Tjajkovskijs Svansjön.
Veckorna före sportlovet har elever och lärare i åk 3 tillsammans med skolbiblioteket först läst och pratat om sagan Den fula ankungen, och sedan på olika vis kreativt arbetat vidare utifrån sagan och utforskat/gestaltat tankar om självbild och begreppet "annorlunda". Veckorna efter sportlovet deltar eleverna i workshops på konstmuseumet tillsammans med konstnär Jasmine Cederqvist, och här ska de med olika tekniker skapa visuella berättelser utifrån det material de fått med sig från förberedelser med saga och musik.
Sövestads åk 3 arbetade tillsammans med bibliotekspedagog Susanne i förberedelsearbetet, och tillsammans läste de sagan Den fula ankungen. Därefter pratade de och skrev tankebubblor om berättelsens budskap. (detta kom eleverna fram till: "alla är lika mycket värda", "alla är olika", "alla får känna sig annorlunda", "vara snäll och inte taskig", "det kvittar hur man ser ut"). De pratade också om vilka känslor sagan väcker, och har utifrån det skrivit känslo-ord som ensam, ledsen, lycklig och glad.
Därefter lyssnade de tillsammans på musiken från Svansjön och såg utdrag ur baletten, och konstaterade att musik och dans också kan uttrycka känslor. (elev: ”Jag visste inte att man kunde känna så mycket när man lyssnar på musik”) Avslutningsvis blev de som ville fotograferade då de gör ett hjärta med händerna. Med sig till workshopen efter sportlovet har nu eleverna utskrivna tankebubblor med tankar om "annorlunda", känsloord samt foton på hjärtehänder.
På Västerport arbetade skolbibliotekarie Paula med åk 3, och när de tillsammans hade läst sagan arbetade de vidare med innehållet som ord och text som fick bli dikter. Först pratade de om olika ord de förknippar med "annorlunda", och utifrån dessa ord skapade de diktrader med ett bestämt antal ord i varje rad (första raden var ett ord, "annorlunda" och sedan byggdes antalet ord på i varje rad).
När bibliotekspedagog Turid arbetade med åk 3 på Källan och Backa skapade eleverna bilder efter gemensam och egen läsning av sagan. De fick välja en händelse ur sagan de ville rita, och när alla var klara skulle de tillsammans placera ut sina bilder efter varandra så de kom i kronologisk ordning (sagans handling), och detta arbete ledde till vidare diskussioner om sagan, dess handling, budskap och karaktärer.