RSS

Skolbiblioteken i Ystad


När egna och andras fjärilar lär om upphovsrätt

Publicerad: 2020-06-22 11:52

Bibliotekspedagogerna Malin och Susanne har haft lektionsupplägg för åk 4 i Köpingebro och Sövestad om upphovsrätt utifrån fjärilar barnen gjort själva:

fjärilar

Här hänger alltså barnens färdiga fjärilar på tavlan, med nummer på varje. Barnen har fått lägga varsin röst på vilken fjäril de tyckt varit finast, och sedan har rösterna räknats samman till ett resultat. När sedan resultatet räknats fram vände Malin/Susanne på bilden och läste namnet på eleven som stod där, och med stor dramatik: "Grattis NN, du har vunnit!"

Men - upplägget gick ut på att det var FEL persons namn på fjärilen. Barnen hade fått rita och färglägga varsin fjäril så fint de kunde - men sedan hade fel namn på upphovsman skrivits på baksidorna av teckningarna. 

Så nu uppstod diskussionen om det var rätt person som vann. Hur trodde de det kändes för den som faktiskt hade ritat den vinnande fjärilen? Hur skulle de känna om det var en riktig tävling och någon annan vann med det de skapat? Någon annan fick pris och ära för det foto du tagit, den text du skrivit eller den målning du gjort?

fjärilar

Diskussionen leddes därifrån in på begreppen upphovsman, upphovsrätt och hur upphovsrättslagen fungerar.

fjärilar

fjärilar

 


Att kunna sitt personnummer

Publicerad: 2020-05-19 10:46

När barnen ska låna böcker i skolbiblioteket (och även på folkbiblioteken i kommunen) så kan de - istället för att scanna sitt lånekort - knappa in sitt personnummer. Bra, om lånekortet ligger hemma, eller i väskan, eller på någon okänd plats. Men då gäller det förstås att man kan sitt personnummer!

Det där kan man tänka sig bli ett stort problem. Eller... så kan man låta det bli en utmaning. Bibliotekspedagog Susanne har låtit det bli det för ett antal klasser på mellanstadiet: Utmaning - kan hela klassen lära sig sina egna personnummer utantill? Genom att med minnesteknik göra om sitt personnummer till en "saga" så kan det gå lättare. Susanne tog hjälp av Jonas von Essens minnesteknik, och visade dessutom eleverna den 5-årige pojken i Talang som med hjälp av minnesteknik lärt sig memorera en bra bit av Pi: 

talang på tv

Kan han det så kan väl vi lära oss våra egna 10 siffror? Absolut!

Personnummersutmaningen avgjordes sedan i ett test där barnen ett och ett fick gå till Susanne, och i FreeLib (bibliotekssystemet) knappa in sitt personnummer, trycka på enter och direkt få veta om de kommit ihåg rätt eller inte.

freelib

Personnummersutmaningen har klarats av många mellanstadieklasser nu, på Backa, på Edvinshus och på Bleke. Men fler har anmält sitt intresse att hänga på.


Deckartema och LasseMaja

Publicerad: 2020-04-16 11:05

Det är så bra när vi kan använda lektionsupplägg, idéer och material på flera skolor! 

lassemaja-material

lassemaja-material

Ta nu det här med LasseMaja-böckerna (Martin Widmark) och deckartemat, som Sövestads skola först arbetade med i början av terminen. Material och idéer härifrån använde vi sedan på Svarte skola för rastaktiviteter och samarbete med fritids. (här kan du läsa mer om arbetet med deckare) Och på Backaskolan blev det deckartema både inne och utomhus:

I klassrummet fick barnen arbeta med LasseMaja och Valleby, utifrån ett LasseMaja-bildspel där barnen fick glänsa med sina kunskaper om alla böcker och karaktärer, utifrån böckerna själva (även med högläsning ur Biografmysteriet) och utifrån LasseMajas egen webbsida lassemaja.net. På den kan man hitta kartor över Valleby och bilder på alla karaktärer som finns i böckerna. Här passade vi på att prata om alla yrken som finns också. Och så pratade vi om deckare som genre och andra böcker än LasseMaja-serien.

lassemaja.net 

 

När halva klassen arbetade inomhus med lassemaja.net så gick andra halvan ut och gick en tipspromenad på skolgården, en LasseMaja-tipspromenad:

lassemaja-tipsrunda

lassemaja-tipsrunda

Den här tipsrundan har nu, förutom barnen på Backaskolan, även barnen på Östra skolan och på Köpingebro skola gått. Och vi har också tillsammans med fritids haft rastaktivetet kring LasseMaja som gick ut på att hitta gömda LasseMaja-figurer (laminerade) på skolgården.

Och de större barnen på Backaskolan fick också skapa egn deckarberättelser utifrån den mall bibliotekspedagog Susanne använde även i Sövestad:

deckarmall



Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan, Östra skolan, Hedeskoga skola, Köpingebro skola)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan, Sövestads skola, Edvinshusskolan, Blekeskolan)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola, Edvinshemsskolan, Svarte skola, Löderups skola)

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram