RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Gruffalon i Sövestad

Publicerad: 2022-09-20 11:50

Även i Sövestad har eleverna i förskoleklassen fått börja nosa på bildanalys och berättelsestruktur.

Vi började med att läsa Gruffalon tillsammans och prata om bilderna. Eleverna arbetade sen i par. De fick små kort med bilder från boken som de skulle försöka placera i rätt tidsordning och de fick berätta om varsin bild. 

Gruffalon bokomslagbarn arbetar med uppgift sittande på matta

Tillslut avslutade vi med att färglägga var sin Gruffalon och dessa kommer att användas för att göra en liten Gruffalonutställning. 


Bilderboksanalys och boksamtal med Backas treor -en lektion som gav mersmak!

Publicerad: 2022-09-20 11:25

Treorna på Backaskolan arbetade med boksamtal och boksamtalsfrågor när de gjorde en bilderboksanalys.

Genom att använda sig av appen "boksamtal" blev eleverna introducerade för boksamtalsfrågor på ett lättsamt vis. Eleverna arbetade i par och blev tilldelade en bilderbok. Sen fick de följa ett schema på tavlan:

boksamtal schema

barn antecknar och läser

Förutom själva läsningen tränade eleverna på att undersöka illustrationer, ord och berättelsens uppbyggnad.

bilderböcker skyltningläsplatta och barn som antecknar

Alla i gruppen uppskattade uppgiften och gillade att använda bilderböcker och valde själva att fortsätta läsa fler böcker sen när första uppgiften var klar.

Helt klart en lektion som inspirerade till att fortsätta föra in bilderböcker i undervisningen!

barn läser och antecknar

 


Lässtrategin "inre bilder" med åk 1

Publicerad: 2022-03-30 10:46

Åk 1 på Edvinshemsskolan har tillsammans med bibliotekspedagog Malin arbetat med den lässtrategi som kallas "inre bilder".

Först skulle barnen blunda, och för sitt inre tänka sig en glass. Sedan pratade de med sin bänkkamrat om glassen de tänkte sig - såg de likadana ut, de där i-tanken-glassarna? Varför inte?

Därefter läste Malin högt två gånger inledningen av boken Vakna min kastanj (Åsa Mendel-Hartvig). Barnen skulle rita en bild av trädet de då fick upp i sitt inre. Sedan läste Malin resten av boken, och barnen fick fortsätta rita sina träd. När läsningen var avslutad skulle de också skriva något om sina träd.

inrebilder1

inrebilder2

inrebilder3

inrebilder4








Sagor med åk 5 i Köpingebro

Publicerad: 2021-01-28 14:59



Barnboksveckan

Publicerad: 2020-11-27 11:00









Saltkråkan i ny kostym

Publicerad: 2020-02-18 12:05


Kontakta oss:

Therése Gröhn
bibliotekarie/skolbibliotekssamordnare  
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Ulirika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram