RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Alfonstema åk 1 och 2 på Västerport

Publicerad: 2021-06-07 13:42

I lördags öppnade utställningen om Alfons Åberg på Klostret i Ystad. (Utställningen pågår 5 juni - 19 september, läs mer om den här)

Inför Alfons-utställningen har åk 1 och 2 på Västerportskolan haft Alfons Åberg som tema, och skolbibliotekarie Paula har medverkat på lektionerna kring detta tema.

Första lektionen pratade vi om karaktärerna i Alfons Åberg-böckerna, och skrev upp nyckelord som eleverna gjorde egna meningar av. Avslutningsvis även färgläggning av Alfons-bilder.

Andra lektionen fortsattes Alfons Åberg-temat genom att vi tillsammans lyssnade på Kalas, Alfons Åberg! (Gunilla Bergström) och sedan tränade på att göra en sammanfattning av berättelsen efteråt.

Därefter pratade vi om skillnaden mellan faktatexter och skönlitteratur, och jämförde våra egna texter om Alfons med de faktatexter om påsk vi skrev tillsammans med Paula före påsklovet. Skillnaden är att när vi skriver om Alfons hittar vi på en del själva, vi får använda vår fantasi. Men  när vi skrev om påsken skulle meningarna vi skrev utifrån nyckelord vara sanna.

Vi diskuterade också att Alfons-böckerna inte har något bäst-före-datum, att böckerna fyller 50 år nästa år. Vissa ord, exempelvis "lekskola" kan visa att böckerna är gamla, men annars är det ingen skillnad. När vi letar fakta vill vi ha så nytt som möjligt.

text om alfons

whiteboard

skrivbok

skrivbok

skrivbok

 


Digital läsning

Publicerad: 2021-04-26 10:26

Vilka e-böcker kan vi använda i skolan? Var hittar jag dem? Finns det färdigt arbetsmaterial till böckerna att hitta på nätet?

Nu finns det en lista här på skolbibliotekens hemsida med tips om digitala böcker för olika åldrar. Du hittar listan här under ResurserEn del av innehållet är tillgängligt för alla och en del gäller endast Ystads kommunala skolor och det står i så fall angivet.

På listan finns även länkar till gratis arbetsmaterial för många böcker.

Kolla in listan så du inte missar något - Polyglutt känner de flesta till att vi kan använda, men känner du till fantastiska Bibblix? Eller Litteraturbanken?

 

barn med ipad


När skolbiblioteket arbetar med F-klass och fritidshem

Publicerad: 2021-03-12 10:22

två barn

Hur kan skolbiblioteket jobba med barnen i F-klass och på fritids? Vi arbetar mycket med bilderböcker och högläsning, och utifrån detta introducerar vi sådant som att prata om skillnaden mellan fakta och skönlitteratur, hitta fakta i bilder och källkritik på en mycket grundläggande nivå. Att samtala om det lästa är också viktigt, att förstå att vi kan förstå och tolka olika saker i det vi läser. Vi knyter även boksamtalen och högläsningen till värdegrundsarbetet, och gärna om skolan har något aktuellt övergripande område som kanske "vara kompis".

När F-klassen kommer till skolbiblioteket passar vi också på att prata om hur ett bibliotek fungerar, var man hittar böckerna och hur man lånar böcker. F-klassens skolbibliotekstider avslutas ofta med att alla barn väljer och lånar böcker.

När vi arbetar med fritids är det ofta ett valbart alternativ för barnen att gå till skolbiblioteket för högläsning och bokrelaterat pyssel. Det kan alltså komma enstaka eller många barn beroende på vad de väljer, men på plats handlar det ofta om högläsning, boksamtal, egen läsning, bokrelaterat pyssel och boklån för dem som vill. Några gånger har vi haft större aktiviteter i samarbete med fritidspedagogerna, som när vi lånade folkbibliotekets bokbuss och körde ut till några skolor, eller som den gången vi hade Harry Potter-dag i Svarte tillsammans med både folkbibliotek och fritidshem.

Vi har också (innan pandemin satte tillfälligt stopp för det) tillsammans med F-klasser gått på besök till stadsbiblioteket, för att före öppettid ha högläsning, boklån, läsning och fruktstund.

Precis som övriga årskurser har F-klasserna schemalagda tider i skolbiblioteksverksamheten, och får träffa bibliotekspedagogerna minst en gång i månaden. Här är några tillfällen:

I F-klassen i Köpingebro och på fritids i Svarte användes ungefär samma upplägg med först högläsning av boken Är jag din? av Alex Latimer. Dinosaurieägget har fallit ur sitt bo och lille dino-ungen får leta efter sina föräldrar. Vi stannade upp läsningen flera gånger för att försöka förutspå vad som skulle hända, vi tittade mycket på bilderna och gissade. Efter det jämförde vi bilderna på de olika dinosaurierna i berättelsen med bilder i en faktabok om dinosaurier. Vad är skillnaden? 
Och som bilden visar var det sedan roligt att färglägga olika dinosaurier också.

läsande barn

barn ritar

En fritidsaktivitet för de yngre barnen i Svarte var att läsa Korvtjuven av Marianne Gretteberg Engedal. Alla i Kjells familj är tjuvar men han vill inte själv stjäla. Måste han det? Nejdå, han träffar på andra personer som inte heller vill vara det som andra förväntar sig att de ska vara, och vi pratade mer om våga göra egna val. Efter högläsning och boksamtal fick de barn som ville sitta ner och läsa en bok, medan andra valde att pyssla med att göra bokmärken.

bilderboksuppslag

Bild ur Korvtjuven av Marianne Gretteberg Engedal

Just att göra bokmärken är ett väldigt populärt pyssel, och det fina med dem är att de ofta går att anpassa efter dagens aktuella bok som höglästs. Som när skolbiblioteksaktiviteten för fritidsbarnen i Svarte hade tema kor (och om att våga utmana sig själv). Högläsning av Kon som visst kunde klättra av Gemma Merino följdes av gemensam läsning av en faktabok om livet i en komocka (Kalas i komockan av Källander/Helldorff). Och bokmärkestillverkningen handlade om kor och andra bondgårdsdjur. 

pysslande barn

På Edvinshem fick F-klassen komma till skolbiblioteket och lyssna på när bibliotekspedagog Malin läste om krokodilen Hugo (av Mia Nilsson). Förra besöket läste Malin Hugo - elak, blodtörstig och farlig och den här gången var det dags för Hugo att gå till tandläkaren för första gången. Han är lite rädd eftersom han inte vet hur det går till där. I boken står det också att krokodilernas tänder växer ut på nytt när de tappar dem. Kan det stämma? Detta är ju en påhittad berättelse (och hur vet vi det?) - men tillsammans hittade vi en faktabok om krokodiler och letade information om deras tänder. Och jadå, bilderboken hade rätt om tänderna! När Hugo var klar hos tandläkaren fick barnen fler boktips av Malin, och sedan var det dags för boklån.

bilderboksframsida

Framsidan på Hugo - Gapa stort! av Mia Nilsson


Sagor med åk 5 i Köpingebro

Publicerad: 2021-01-28 14:59



Barnboksveckan

Publicerad: 2020-11-27 11:00









Saltkråkan i ny kostym

Publicerad: 2020-02-18 12:05





Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Marie Thelin
bibliotekspedagog
marie.thelin@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram