RSS

Skolbiblioteken i Ystad


F-klass arbetar med Veckans bok

Publicerad: 2021-10-12 11:28

I F-klassen på Hedeskoga skola samarbetar bibliotekspedagog Turid med klassens lärare och elever kring "Veckans bok". Turid väljer ut en bok till att vara "Veckans bok" och presenterar den för klassen med samtal om innehåll och bilder. Därefter jobbar eleverna tillsammans med sin lärare vidare resten av veckan med den utvalda boken som då kopplas till andra teman och aktiviteter.

Förra "Veckans bok" var Lennarts listor av Barbara Bottner och Gerald Kruglik, och temat blev förstås listor. Turid pratade vid presentationen om att vi har listor överallt, och bad barnen se sig omkring, och visade också några listor hon hittat. Lennart i boken skriver alltid listor över saker han ska göra - men Albert vill hellre vara spontan och äventyrlig utan listor. Hur går det ihop när de två blir kompisar? Och måste man följa listor noggrant? I boken är frågan om man kan laga en löksoppa på bara två lökar om det står tre i receptet.

Vad kan man koppla för teman och aktiviteter till detta? Att skriva egna listor, så klart, och att hitta listor av olika slag. Men också att prata om vänskap, och att man kan vara vänner fast man är olika. Matlagning och recept, kanske? Det finns säkert mer...

En tidigare "Veckans bok" var Ninna och stormskolan av Matilda Ruta, och här handlar det bland annat om det stora och viktiga med att börja skolan.

bok och papper

bokframsida

 


Alfonstema på lågstadiet

Publicerad: 2021-09-28 11:49

alfons

Höstterminen inleddes med Alfons Åberg-tema i flera klasser. Dels var Alfons aktuell med en utställning på Klostret, dels blev han extra aktuell eftersom hans skapare Gunilla Bergström tråkigt nog gick bort nyligen.

Och Alfons Åberg kan (förutom att vara fin högläsning) användas till mycket i skolan, ge upphov till lekar, ordkunskap, och diskussion om både värdegrund och källkritik.

I F-klass på Västerportskolan arbetade Paula och eleverna med Alfons på olika sätt, först med att läsa Alfons börjar skolan och så fick eleverna i läxa av Paula att hitta på coh visa upp en lek man kan leka utomhus som många kan vara med på. Vid nästa tillfälle visade de upp "fallskärmen", och samarbetet var exemplariskt. Därefter lästes Osynligt, sa Alfons och så pratade vi om vad osynligt/fantasi betyder samt vad vi gillar att göra.

fallskärmen

whiteboardtext

Även åk 1 på Västerportskolan hade Alfonstema, och utifrån Osynligt, sa Alfons. Vi skrev vid första tillfället ner fakta om författaren och böckerna, och fortsatte nästa gång att prata om ordet "osynlig". Bra diskussioner om vad som finns och inte finns, vilket ledde dem in på nätet, spelvärldar, fantasi och mardrömmar.

skolklass

skolklass

I åk 2 på Backaskolan arbetade Turid och eleverna också med Alfons på olika sätt:
Med hjälp av Polylino kunde de titta på alla omslagen samtidigt, och prata om likheter och skillnader mellan dessa, dessutom vad Alfons heter på olika språk. Därefter högläsning ur Är du feg, Alfons? med stöd av Polylino så att alla ser text och bild.

Bokens budskap är att Alfons är modig för att han vågar säga att han inte törs slåss. Eleverna diskuterade sedan vad de tycker är modigt, och fick en skrivuppgift där de skriver ”Det är modigt att…”.
(Lektionen inspirerad av Ann-Marie Körling

Vid ett senare tillfälle handlade diskussionerna om rykten. Barnen i åk 2 hade nu fått arbeta med Källkritik med Bamse och jämförde det med Där går Tjuv-Alfons! som klassen läst tidigare.

barntext

barntext


Alfonstema åk 1 och 2 på Västerport

Publicerad: 2021-06-07 13:42

I lördags öppnade utställningen om Alfons Åberg på Klostret i Ystad. (Utställningen pågår 5 juni - 19 september, läs mer om den här)

Inför Alfons-utställningen har åk 1 och 2 på Västerportskolan haft Alfons Åberg som tema, och skolbibliotekarie Paula har medverkat på lektionerna kring detta tema.

Första lektionen pratade vi om karaktärerna i Alfons Åberg-böckerna, och skrev upp nyckelord som eleverna gjorde egna meningar av. Avslutningsvis även färgläggning av Alfons-bilder.

Andra lektionen fortsattes Alfons Åberg-temat genom att vi tillsammans lyssnade på Kalas, Alfons Åberg! (Gunilla Bergström) och sedan tränade på att göra en sammanfattning av berättelsen efteråt.

Därefter pratade vi om skillnaden mellan faktatexter och skönlitteratur, och jämförde våra egna texter om Alfons med de faktatexter om påsk vi skrev tillsammans med Paula före påsklovet. Skillnaden är att när vi skriver om Alfons hittar vi på en del själva, vi får använda vår fantasi. Men  när vi skrev om påsken skulle meningarna vi skrev utifrån nyckelord vara sanna.

Vi diskuterade också att Alfons-böckerna inte har något bäst-före-datum, att böckerna fyller 50 år nästa år. Vissa ord, exempelvis "lekskola" kan visa att böckerna är gamla, men annars är det ingen skillnad. När vi letar fakta vill vi ha så nytt som möjligt.

text om alfons

whiteboard

skrivbok

skrivbok

skrivbok

 




Sagor med åk 5 i Köpingebro

Publicerad: 2021-01-28 14:59



Barnboksveckan

Publicerad: 2020-11-27 11:00









Saltkråkan i ny kostym

Publicerad: 2020-02-18 12:05





Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Marie Thelin
bibliotekspedagog
marie.thelin@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram