Skolbiblioteken i Ystad
Pilotprojekt: F-klassen i Hedeskoga testar bokpåsar
Publicerad: 2023-01-27 14:29
Nu kör vi äntligen igång med våra bok/läspåsar till barnen i Hedeskogas förskoleklass!
För att ytterligare synliggöra och främja läsning -och hur bra det är om barnen också läser eller blir lästa för hemma- drog Turid igång ett projekt med bokpåsar till förskoleklassen i Hedeskoga. Varje barn fick en påse med vasin bilderbok med sig hem. Alla böckerna är olika och kommer att bytas runt mellan påsarna tills alla barn läst dem.
I påsen låg också lite tips om varför det är så bra att läsa med sina barn och även bra frågor man kan ställa när man läser för att ytterligare hjälpa till med läsförståelsen.


Varje vecka kommer sen några av barnen få visa och prata om boken de läst innan böckerna får hoppa ner i en ny elevs påse.
Men allra först ut att presentera sin "veckans bokpåsebok" ville Sagoapan vara!

Vi hoppas att eleverna och föräldrarna känner sig peppade att läsa lite extra och faller det väl ut utökar vi såklart projektet till fler av våra förskoleklasser!
Gruffalon i Sövestad
Publicerad: 2022-09-20 11:50
Även i Sövestad har eleverna i förskoleklassen fått börja nosa på bildanalys och berättelsestruktur.
Vi började med att läsa Gruffalon tillsammans och prata om bilderna. Eleverna arbetade sen i par. De fick små kort med bilder från boken som de skulle försöka placera i rätt tidsordning och de fick berätta om varsin bild.


Tillslut avslutade vi med att färglägga var sin Gruffalon och dessa kommer att användas för att göra en liten Gruffalonutställning.
Bilderboksanalys och boksamtal med Backas treor -en lektion som gav mersmak!
Publicerad: 2022-09-20 11:25
Treorna på Backaskolan arbetade med boksamtal och boksamtalsfrågor när de gjorde en bilderboksanalys.
Genom att använda sig av appen "boksamtal" blev eleverna introducerade för boksamtalsfrågor på ett lättsamt vis. Eleverna arbetade i par och blev tilldelade en bilderbok. Sen fick de följa ett schema på tavlan:


Förutom själva läsningen tränade eleverna på att undersöka illustrationer, ord och berättelsens uppbyggnad.


Alla i gruppen uppskattade uppgiften och gillade att använda bilderböcker och valde själva att fortsätta läsa fler böcker sen när första uppgiften var klar.
Helt klart en lektion som inspirerade till att fortsätta föra in bilderböcker i undervisningen!

Alfonstema på lågstadiet
Publicerad: 2021-09-28 11:49
Digital läsning
Publicerad: 2021-04-26 10:26
Sagor med åk 5 i Köpingebro
Publicerad: 2021-01-28 14:59
Barnboksveckan
Publicerad: 2020-11-27 11:00
Slående fakta om hjärtat
Publicerad: 2020-11-11 14:04
Koll på bokutgivningen
Publicerad: 2020-02-27 10:42