RSS

Skolbiblioteken i Ystad


MIK, medie- och informationskunnighet -rustar eleverna för nätet!

Publicerad: 2022-12-19 12:26

MIK är vårt andra stadiga ben vi vilar verksamheten på. Förutom vårt läsfrämjande och läsutvecklande arbete så arbetar skolbibliotek för att stärka elevernas medie- och informationskunnighet. Förmågan att kunna tolka, värdera och navigera i dagens informationssamhälle. Till detta räknas begrepp och förmågor som källkritik, källtillit, "nätvett", upphovsrätt och dylikt. Här är ett axplock av olika lektioner som genomförts ute på skolorna de senaste två veckorna:

Årskurs 4 i Sövestad har lärt sig mer om upphovsrätt:

postit lappar om upphovsrätt

Och att veta vilka texter och bilder man får använda gäller ju även bilderna eleverna tar på varandra. Får man fota vem som helst överallt? Och får man dela bilden sen?

På Backaskolan i årskurs 3 har eleverna haft lektion om när, var och hur man får filma och ta bilder på sina kompisar, och vad händer med bilderna sen? Får de delas och vem bestämmer det?

powerpoint om bilderpowerpoint om bilder 2

Bibliotekspedagogen Turid använde sig bland annat av boken Värsta bästa nätet (Dufva 2018) som tar upp flera exempel eleverna kan förhålla sig till. "Västra bästa"-böckerna finns i flera varianter om nätet, tonåren och "svårsnacket". Det finns även lärarhandledningar att ladda ner kostnadsfritt från t.ex från förlaget: Bonnierforlagen: Värsta bästa-nätet, lärarhandledning

värsta bästa nätet bokomslagexempel från boken

Andra viktiga termer som dyker upp och diskuteras i denna typ av lektioner är t.ex. "samtycke", vad betyder det ordet? Vad innebär det att ge samtycke och när kan det t.o.m. vara olagligt att INTE ha samtycke?

När lektionen var klar fick eleverna utvärdera och reflektera:

utvärdering lektion

Jullov och ledighet står för dörren och många av våra elever spenderar en del av den tiden ensamma framför skärmar och ute på nätet. Särskilt viktigt att de då har fått med sig lite extra tankeställare om vad man får lov att skriva och dela och vad som faktiskt kan vara olagligt att göra men framför allt bli utsatt för. 

 

I Sövestad jobbade även sexorna med nätvett. Man diskuterade t.ex. företeelser som grooming. Som inspriation och underlag till lektionen använde sig bibliotekspedagogen Susanne av material från Internetstiftelsens Vem är vem bakom skärmen, en av deras digitala lektioner: https://digitalalektioner.se/lektion/vem-ar-vem-pa-internet/

De fick också se och diskutera filmen "Jag tror jag är lite kär i dig" om grooming från Aktiv skola: Länk till film och diskussionsmaterial 

grooming lappar elevergrooming lappar elever

 


Tänk säkert! -Utmaning från Internetstiftelsen

Publicerad: 2022-11-23 14:46

Just nu pågår en utmaning på flera av våra skolor..... I samband med kampanjen "Tänk Säkert" har Internetstiftelsen startat en utmaning där de skänker 5kr till BRIS för varje elev som mellan den 26 september-27 oktober genomför en av deras lektioner om säkerhet på nätet. Klart skolbiblioteken i Ystad ville vara med!

Tänk säkert- kampanjen är ett samarbete mellan MSB, polisen och Internetstiftelsen och startad på uppdrag av regeringen för ett säkrare digitalt samhälle. Kampanjen syftar till att öka medvetenheten om informations- och cybersäkerhetsfrågor.

Vi på skolbiblioteken i Ystad gillar ju redan Internetstiftelsen, på deras sida www.internetstiftelsen.se hittar man många idéer och lektionsmaterial för att prata källkritik och nätvett, så när Tänk Säkert-utmaningen drog igång hakade vi såklart på! Vi har genomfört lektioner från Internetstiftelsens material både på Västerport, Backa och Källan nu i veckorna som varit. 

Såhär såg det ut i åk2 på Backa när de gjorde lektionen "Låt ingen lura dig" som t.ex. berättar om hur man kan få sin identitet kapad på nätet:

               bild kontokortbild falskt smsexempeltextär det sant svt play

Under lektionen kom det upp flera begrepp som hör till sammanhanget. Dessa begrepp fick eleverna sedan testa sig på:

formulär begrepp

Avsnitt 6 av "Är det sant? Att vara på internet" från UR-play fick avsluta lektionen och knyta ihop det vi pratat om på ett humoristiskt sätt. 

 


Skillnaden mellan fakta och åsikt med åk 2 i Sövestad

Publicerad: 2022-05-02 11:30

bokframsida

Åk 2 i Sövestad har tillsammans med bibliotekspedagog Susanne fortsatt träna sin källkritiska förmåga och utgår i arbetet från boken Källkritik med källspanarna (Drejstam/Lund). Tidigare har vi arbetat med vad en källa är, begreppen skriftlig, muntlig och materiell källa, samt begreppen primär- och sekundär källa. Nu har vi också tränat oss i att känna till skillnaden mellan fakta och åsikt.

Vi började med att repetera begreppen ovan och eftersom klassen har en ny lärare var det viktigt att hon var med och nu kan använda samma begrepp.
Eleverna arbetade i grupper om fem och förhörde varandra kring begreppen. Grupperna fick sedan berätta om ett begrepp vardera för klasskompisarna.

Sedan pratade Susanne om skillnaden mellan fakta och åsikt, och hur de kan kopplas till hjärtat och hjärnan - hjärnan är fakta som kan bevisas, hjärtat är åsikt och det man själv tycker med hjärta och känslor. Därefter gav hon eleverna exempelmeningar som "Det regnar ute". Det är fakta, det kan vi kolla upp om det är sant. "Det är dåligt väder idag" är däremot en åsikt eftersom en del tycker om när det regnar och andra tycker det är dåligt. 

textremsor

Eleverna fick fem olika meningar i varje grupp (bilden ovan) för att tillsammans diskutera om de var fakta eller åsikt. Därefter fick varje grupp presentera och motivera vad man kommit fram till: "Den här meningen är fakta eftersom..."
Den svåraste meningen var enligt eleverna den här: "Det är synd att tigern är utrotningshotad."

Vi kom i våra diskussioner in på superfrågorna Vem? (Vem är det som skrivit?/Vem är källan?) och Varför? (Syftet, varför har källan skrivit så?)



















Kontakta oss:

Therése Gröhn
bibliotekarie/skolbibliotekssamordnare
0706-729735
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3,
Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier