RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Deckartema åk 5 i Svarte

Publicerad: 2020-06-24 09:15

Bibliotekspedagog Malin har samarbetat med lärare i åk 5 i Svarte kring ett deckartema. Upplägget började med att Malin presenterade deckargenren, med många exempel på deckare för barn och unga. Därefter skulle eleverna själva prova på att skriva deckare, och de fick göra det som en "tärningssaga". De skrev i gemensamt dokument på datorn och fick sedan skriva färdigt själva eller i grupp.

Efter genomgången av deckargenre i klassrummet fick eleverna komma till Malin i skolbiblioteket där hon lagt fram mängder av deckare på ett bord (alla exempel från presentationen fanns med), och alla barn hade varsin deckarbok i handen när de gick därifrån. Den Kahoot med deckartema Malin förberett att ha i reserv om tid fanns över blev det aldrig tid till, men det kommer säkert att bli fler klasser som vill ha deckartema i det här upplägget, så den kommer nog tillhands.

förstoringsglass


Läsa faktatexter om nordisk mytologi

Publicerad: 2020-06-23 14:25

Bibliotekspedagog Malin har låtit åk 4 på Svarte skola träna sig i att läsa och hämta information i en faktatext, utifrån olika böcker om nordisk mytologi.

Upplägget var att barnen först tillsammans med Malin gemensamt läste en text (från boken Myternas Atlas av de Moraes) där de tränade sig i att känna igen och stryka under nyckelord:

faktatext nordiska myter

Därefter arbetade eleverna i par med egna texter om nordisk mytologi. De läste tillsammans och strök under viktiga ord som de sedan skrev ner på annat papper. Sedan övade de på att återberätta texten med hjälp av orden de skrivit upp, innan de fick återberätta för ett annat elevpar (som läst en annan text).

elever och faktatext

Hälften av eleverna fick läsa om Tors bröllop (också från Myternas atlas)...

faktatext om myter

... medan den andra hälften läste om Ymer och Yggdrasil från Barnens bok om myter och hjältesagor (Randall):

 faktatext om myter

I Myternas Atlas finns även en karta över den nordiska mytvärlden, som fascinerade eleverna:

instruktioner tavlan

 

 


När egna och andras fjärilar lär om upphovsrätt

Publicerad: 2020-06-22 11:52

Bibliotekspedagogerna Malin och Susanne har haft lektionsupplägg för åk 4 i Köpingebro och Sövestad om upphovsrätt utifrån fjärilar barnen gjort själva:

fjärilar

Här hänger alltså barnens färdiga fjärilar på tavlan, med nummer på varje. Barnen har fått lägga varsin röst på vilken fjäril de tyckt varit finast, och sedan har rösterna räknats samman till ett resultat. När sedan resultatet räknats fram vände Malin/Susanne på bilden och läste namnet på eleven som stod där, och med stor dramatik: "Grattis NN, du har vunnit!"

Men - upplägget gick ut på att det var FEL persons namn på fjärilen. Barnen hade fått rita och färglägga varsin fjäril så fint de kunde - men sedan hade fel namn på upphovsman skrivits på baksidorna av teckningarna. 

Så nu uppstod diskussionen om det var rätt person som vann. Hur trodde de det kändes för den som faktiskt hade ritat den vinnande fjärilen? Hur skulle de känna om det var en riktig tävling och någon annan vann med det de skapat? Någon annan fick pris och ära för det foto du tagit, den text du skrivit eller den målning du gjort?

fjärilar

Diskussionen leddes därifrån in på begreppen upphovsman, upphovsrätt och hur upphovsrättslagen fungerar.

fjärilar

fjärilar

 









Ägg-källkritik

Publicerad: 2020-06-04 14:21



Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan, Östra skolan, Hedeskoga skola, Köpingebro skola)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan, Sövestads skola, Edvinshusskolan, Blekeskolan)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola, Edvinshemsskolan, Svarte skola, Löderups skola)

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram