RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Pop-up skolbibliotek med bokbuss

Publicerad: 2021-06-28 14:49

En dag när sommarlovet ganska precis hade börjat och folkbibliotekets bokbuss var ledig så lånade vi i skolbiblioteksenheten den och körde ut till några skolors fritidshem. Det var Carolina, Malin och Susanne från skolbiblioteket, och så följde också barnbibliotekarie Malin J från folkbiblioteket med. Vi hade packat bokbussen med ganska många lådor extra böcker (från bokdepån Bokskogen) för låg- och mellanstadiebarn, plus att det såklart gick att låna av bokbussens egna böcker.

Vi körde först till Hedeskoga skola, sedan till Sövestads skola och avslutade dagen på Svarte skola. På varje ställe tog vi ut filtar som vi satte de extra boklådorna på, vi hade stolar och bord, och så satte vi upp en "tatuerarverkstad". Det var Susanne som var tatuerare, och hon använde små gnuggistatueringar med loggan från folkbibliotekets pågående läskampanj Läsning pågår. Det var väldigt uppskattat, och stundtals var det många barn som väntade på sin tur i kön för att få sin tatuering. 

Malin G hade förberettt en liten skönlitterär utmaning där barnen skulle koppla ihop olika karaktärer från barnböcker med rätt stad eller miljö, och när barnen förstod att det gick finfint att jobba tillsammans med detta, och att Malin också hjälpte till, samt att alla fick pris (ett bokmärke, återigen med logga + info om folkbibliotekets läskampanj Läsning pågår) så var det många som satte sig på filten för att vara med. Samtidigt började de bläddra i bokbackarna som stod där.

Och så fick barnen såklart komma in i bokbussen i smågrupper, titta på böckerna och låna med sig hem. Det var många som lånade! 

En mycket lyckad dag med ett fint samarbete mellan folkbibliotek, skolbibliotek och fritidshem, och de allra flesta barn hade bokmärke, lånade böcker samt en tjusig tatuering på armen med sig när de lämnade bokbussen.

bokbuss

kvinna framför bokbuss

tatuering

köande barn

barngrupp

bokbuss

bokbuss

bokbuss


Åk 1 tränar adjektiv med hjälp av Herr Grums

Publicerad: 2021-06-08 10:32

Åk 1 i Löderup har arbetat med adjektiv, och bibliotekspedagog Malin kom då in på en lektion och tog hjälp av den i en lång bokserie så gräslige Herr Grums. Denne rödhårige, argsinte man är en samling adjektiv hela han, och hur fick han hjälpa till?

Jo, först pratade vi om skillnaden mellan yttre och inre bilder. När skapar vi inre bilder? Det gör vi när vi läser och lyssnar på böcker utan bilder. Sedan fick barnen blunda och tänka på en hund, och skapa enn inre bild av sin hund med färg, storlek, päls och så vidare. Tillsammans samlade vi ord på tavlan som beskriver barnens inre bilder av hundar. Vad är dessa för slags ord? De är adjektiv. 

Nu visar Malin utdrag ur herr Grums från Polyglutt på storbild (Du är en gräslig man, herr Grums av Andy Stanton) - dock utan att visa framsida eller bilder. Malin läser beskrivningen av herr Grums ur boken, och tillsammans skriver vi upp adjektiven på tavlan.

Sedan gör vi likadant med beskrivningen av herr Grums trädgård. För er som inte känner till herr Grums (men det borde ni...): herr Grums är en förfärlig karl. Arg och elak på alla sätt - men han har en alldeles fantastisk trädgård. Grejen är nämligen den att om han inte sköter om sin trädgård så kommer det en liten blå älva och slår honom i huvudet med en stekpanna. (jo, så där kan det vara i böcker...)

Med alla dessa adjektiv samlade skulle nu barnen rita herr Grums i sin trädgård utifrån sina egna inre bilder. Under tiden de ritade läste Malin högt ur bokens kapitel 2.

Och allra sist tittade vi tillsammans på bokens framsida.

teckning

ritande barn

bokframsida herr grums

teckning

teckning


Alfonstema åk 1 och 2 på Västerport

Publicerad: 2021-06-07 13:42

I lördags öppnade utställningen om Alfons Åberg på Klostret i Ystad. (Utställningen pågår 5 juni - 19 september, läs mer om den här)

Inför Alfons-utställningen har åk 1 och 2 på Västerportskolan haft Alfons Åberg som tema, och skolbibliotekarie Paula har medverkat på lektionerna kring detta tema.

Första lektionen pratade vi om karaktärerna i Alfons Åberg-böckerna, och skrev upp nyckelord som eleverna gjorde egna meningar av. Avslutningsvis även färgläggning av Alfons-bilder.

Andra lektionen fortsattes Alfons Åberg-temat genom att vi tillsammans lyssnade på Kalas, Alfons Åberg! (Gunilla Bergström) och sedan tränade på att göra en sammanfattning av berättelsen efteråt.

Därefter pratade vi om skillnaden mellan faktatexter och skönlitteratur, och jämförde våra egna texter om Alfons med de faktatexter om påsk vi skrev tillsammans med Paula före påsklovet. Skillnaden är att när vi skriver om Alfons hittar vi på en del själva, vi får använda vår fantasi. Men  när vi skrev om påsken skulle meningarna vi skrev utifrån nyckelord vara sanna.

Vi diskuterade också att Alfons-böckerna inte har något bäst-före-datum, att böckerna fyller 50 år nästa år. Vissa ord, exempelvis "lekskola" kan visa att böckerna är gamla, men annars är det ingen skillnad. När vi letar fakta vill vi ha så nytt som möjligt.

text om alfons

whiteboard

skrivbok

skrivbok

skrivbok

 





Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier