Bibliotekspedagog Malin blev inspirerad av Adrienne Gears bok Reading Power : Aktivera elevernas tänkande när de läser som handlar om hur man kan arbeta med olika läsförståelsestrategier. När hon introducerat läsprojekt hos åk 5 på skolorna i Köpingebro, Svarte och Löderup har hon gjort det utifrån dessa läsförståelsestrategier (att förutspå, inre bilder, textkopplingar, inferenser, att sammanfatta och att ställa frågor, att transformera).
I Köpingebro kopplades läsprojektet till elevernas pågående tema om kärlek, och här presenterade Malin tillsammans med Carolina ett antal boktitlar om kärlek. Eleverna fick sedan välja titel och därefter skapade läraren läsgrupper.
I Löderup presenterades böckerna på ett liknande sätt inför läsprojektet: Malin tog med 10 olika titlar från bokdepån Bokskogen, 4 ex av varje, dock inte med något särskilt tema den här gången. Efter presentation av böckerna fick eleverna själva välja titel.
I Svarte läser alla samma bok, Hitta Tjina! av Moni Nilsson, men diskuterar den i sina respektive läsgrupper. Tillsammans med Malin gjordes några korta gemensamma övningar för att förtydliga vilken strategi de arbetar med. Tanken var sedan att Malin återkommer med ytterligare övningar när eleverna närmar sig slutet av läsprojektet.
(boktravarna inför läsprojektet i Köpingebro)
Just Hitta Tjina! har åk 5 i Löderup också arbetat med i ett tidigare läsprojekt före jul. Då inleddes projektet med att Malin introducerade boken, förklarade upplägget och sedan arbetade eleverna med strategin att förutspå tillsammans. Malin förklarade sedan även strategin inre bilder som de skulle arbeta med till veckan efter.
När eleverna läst ut boken och arbetat med de olika läsförståelsestrategierna avslutades projektet. Eleverna fick då arbeta med några citat ur boken. Därefter skulle de själva välja ut minst ett citat, och motivera sitt val.