RSS

Skolbiblioteksbloggen


Lässtrategin "inre bilder" med åk 1

Publicerad: 2022-03-30 10:46

Åk 1 på Edvinshemsskolan har tillsammans med bibliotekspedagog Malin arbetat med den lässtrategi som kallas "inre bilder".

Först skulle barnen blunda, och för sitt inre tänka sig en glass. Sedan pratade de med sin bänkkamrat om glassen de tänkte sig - såg de likadana ut, de där i-tanken-glassarna? Varför inte?

Därefter läste Malin högt två gånger inledningen av boken Vakna min kastanj (Åsa Mendel-Hartvig). Barnen skulle rita en bild av trädet de då fick upp i sitt inre. Sedan läste Malin resten av boken, och barnen fick fortsätta rita sina träd. När läsningen var avslutad skulle de också skriva något om sina träd.

inrebilder1

inrebilder2

inrebilder3

inrebilder4


Att arbeta med poesi i åk 1 och åk 2

Publicerad: 2022-03-28 11:00

Förra terminen fick alla F-klasser i Sverige boken En bro av poesi, en antologi utgiven av En bok för alla/Svenska akademien. Vi har använt oss mycket av denna bok för att läsa dikter och prata om poesi även i åk 1 och 2:

Med åk 1 på Hedeskoga skola och åk 2 på Backaskolan utgick bibliotekspedagog Turid i samtalen från dikten Snögubben tögubben (av Hanna Lundström). Lotta Geffenblads illustrationer gav först samtal om vad barnen trodde dikten skulle handla om, om känslor, om ljud som "ploppande", om längtan och saknad. Sedan övade barnen tillsammans på att läsa dikten högt, samt tittade på den filmatisering av dikten som finns på URplay. (här hittar du den, tillsammans med de andra gestaltade dikterna ur En bro av poesi)

Bibliotekspedagog Susanne tränade tillsammans med åk 2 i Sövestad på att läsa dikter ur En bro av poesi. Först läste de för att hitta stämningen, sedan tränade på att välja röststyrka, vilka ord de skulle betona när de läste, vem som läste vad. 
Tillsammas läste alla dikten Världens gång (Fröding) i körläsning.

Svenska Akademiens hemsida finns en handledning att hämta som pdf, för olika sätt att arbeta med En bro av poesi.

en-bro-av-poesi

bropoesi1

bropoesi2

bropoesi3

bropoesi4

bropoesi6

Kategorier: poesi, dikter, gruppläsning

Läsprojekt åk 5 utifrån läsförståelsestrategier

Publicerad: 2022-03-25 13:12

Bibliotekspedagog Malin blev inspirerad av Adrienne Gears bok Reading Power : Aktivera elevernas tänkande när de läser som handlar om hur man kan arbeta med olika läsförståelsestrategier. När hon introducerat läsprojekt hos åk 5 på skolorna i Köpingebro, Svarte och Löderup har hon gjort det utifrån dessa läsförståelsestrategier (att förutspå, inre bilder, textkopplingar, inferenser, att sammanfatta och att ställa frågor, att transformera).

reading-power-aktivera-elevernas-tankande-nar-de-laser


I Köpingebro kopplades läsprojektet till elevernas pågående tema om kärlek, och här presenterade Malin tillsammans med Carolina ett antal boktitlar om kärlek. Eleverna fick sedan välja titel och därefter skapade läraren läsgrupper.

I Löderup presenterades böckerna på ett liknande sätt inför läsprojektet: Malin tog med 10 olika titlar från bokdepån Bokskogen, 4 ex av varje, dock inte med något särskilt tema den här gången. Efter presentation av böckerna fick eleverna själva välja titel.

I Svarte läser alla samma bok, Hitta Tjina! av Moni Nilsson, men diskuterar den i sina respektive läsgrupper. Tillsammans med Malin gjordes några korta gemensamma övningar för att förtydliga vilken strategi de arbetar med. Tanken var sedan att Malin återkommer med ytterligare övningar när eleverna närmar sig slutet av läsprojektet.

böcker kärlekstema

(boktravarna inför läsprojektet i Köpingebro)

hitta-tjina

Just Hitta Tjina! har åk 5 i Löderup också arbetat med i ett tidigare läsprojekt före jul. Då inleddes projektet med att Malin introducerade boken, förklarade upplägget och sedan arbetade eleverna med strategin att förutspå tillsammans. Malin förklarade sedan även strategin inre bilder som de skulle arbeta med till veckan efter. 
När eleverna läst ut boken och arbetat med de olika läsförståelsestrategierna avslutades projektet. Eleverna fick då arbeta med några citat ur boken. Därefter skulle de själva välja ut minst ett citat, och motivera sitt val.

















Boksamtal utifrån egna bilder

Publicerad: 2020-05-07 11:22



Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier