RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Är Bockarna Bruse en faktabok om bondgårdens djur??

Publicerad: 2020-09-17 12:02

Åk 1 på Sövestads skola har tillsammans med bibliotekspedagog Susanne arbetat med att förstå skillnaden mellan fakta och skönlitteratur. Med i bokhögen för detta fanns bilderboken Bockarna Bruse kommer igen ((Rörvik) och ett antal olika lätta-fakta-böcker till exempel om väder, om bilar och om traktorer. Barnen fick också lyssna på högläsning ur Mamma Mu & Kråkan  (Wieslander & Nordqvist) med bilder ur boken på storbild.

bockarna bruse

Vad finns i en faktabok, och vad finns i en skönlitterär bok? Barnen fick berätta om varför de trodde att en bok var en faktabok eller inte, och hur sådana ser ut. Diskussion om ordet "sant", vad är sant? och vad betyder det? 

Det reddes också ut var i skolbiblioteket faktaböckerna och skönlitteraturen står.


Skolbibliotek och fritids ute och inne

Publicerad: 2020-06-17 16:48

Skolbiblioteksenheten samarbetar på olika sätt med fritidshemmen på skolorna, och till hösten börjar vi nu även planera för ett utökat samarbete där även folkbiblioteket är med. Det är spännande, och jag återkommer efter sommaren med mer information om vad som ska hända.

Just nu jobbar vi alltså redan med fritids, på raster och efter skolan, de veckor vi är på respektive skola. I Svarte har bibliotekspedagog Malin arbetat både inomhus och utomhus med biblioteksrelaterade aktiviteter, så som högläsning, bokrelaterat pyssel, egen läsning i grupp, fadderläsning där barn i åk 1-3 läser för barn i F-klass, och annat. 

I går fick till exempel de yngre barnen på sommarfritids i Svarte möjlighet att vara i biblioteket. Först läste Malin ur Sigridsagor, och sedan fick barnen ytterligare boktips. Många barn stannade kvar för en stunds egen läsning, och flera passade på att låna böcker:

fritidsläsning

fritidsläsning

Och någon av terminens sista, soliga dagar var det många barn som valde att ha läsrast utomhus tillsammans med Malin:

fritidsläsning

fritidsläsning

Här är en läsrast från tidigare i vår när solen strålade sitt bästa och det var helt OK att sitta ute. Visst satt de duktigt med avstånd mellan sig, men ibland är det svårt att neka när en elev i åk 1 vill läsa högt för kompisen i F-klass som ännu inte lärt sig läsa själv:

fritidsläsning

fritidsläsning

Och "bokrelaterat pyssel" kan till exempel vara som här i Svarte, där de tillsammans först läste senaste boken ur serien Spöksystrar (av Mårten Melin) och sedan gjorde spökliga bokmärken:

bokpyssel

bokpyssel


Pippi 75 år - i skolbiblioteket

Publicerad: 2020-06-03 15:25

Pippi fyller som bekant 75 år i år, och detta har vi använt oss mycket av i skolbiblioteksverksamheten. Jag har redan skrivit om hur åk 1 på Backa fick lära sig göra en presentation med hjälp av Pippi och Astrid Lindgren - men vi har gjort mycket mer! Vi har använt Pippi för att träna berättelsestruktur, för högläsning, för att lära sig konceptet "tipspromenad" och så har vi såklart pratat mer om innehållet och figurerna i Pippi-böckerna. På en skola kom till och med Pippi och Prussiluskan på besök!

Om vi börjar med det här med att "lära sig" gå tipsrunda? För det var det faktiskt många barn som behövde. De skulle gå en kort tipsrunda och svara på frågor om Pippi och hennes värld - men många barn hade aldrig förr gått tipsrunda. De visste inte hur  man fyllde i en tipstalong, att man skulle välja mellan tre svarsalternativ 1, X, 2, skriva in sitt svar på rätt rad, ta frågorna i ordning... allt det där känns självklart för oss men någon gång måste ju vara den första för alla, och här fick vi alltså ta det från början.

tipsrunda

F-2 har fått åldersanpassade Pippi-lektioner som blandat högläsning av Pippiböcker och filmklipp från filmerna, som att få högläsning av Pippi hittar en spunk med bildstöd i bakgrunden (skärmklipp från SVT öppet arkiv). Därefter fick åk 1 skriva själva och hitta på vad en "spunk" är för dem.

pippi75

pippi75

Åk 3 fick arbeta med berättelseskrivande utifrån Pippi och hinderschemat av Veronica Grönte (Pennvässaren/Studentlitteratur). Lektion 1 och 2 pratade vi först om karaktärer och miljö, och skrev sedan utifrån detta ett "eget" kapitel om Pippi med stöd i att karaktärer och miljö redan är definierade. Start och mål i hinderschemat skulle vara samma "plats" (scen) för att hålla en röd tråd. Lektion 3 skrev eleverna själva och lektion 4 återkom Turid för stöd i skrivandet.

hinderschema

hinderschema

hinderschema

hinderschema

Hinderschemat är hämtat från skrivhandledningen Pennvässaren av Veronica Grönte som du hittar via denna länk.

 

pippi75

På Backaskolan hade bibliotekspedagog Turid lånat in extra Pippi-böcker från stadsbiblioteket för att kunna göra en Pippiboksutställning:

pippi75

pippi75

Och med hjälp av skolans fritidspedagoger fick barnen här besök av självaste Pippi, i sällskap med Prussiluskan:

pippi75


Roliga böcker till galen-dag i Svarte

Publicerad: 2020-05-25 11:23

Kategorier: boktips, högläsning, Hcf, Hcg






Åk F och 1 löser fallet

Publicerad: 2020-03-04 14:10


Saltkråkan i ny kostym

Publicerad: 2020-02-18 12:05




Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan, Östra skolan, Hedeskoga skola, Köpingebro skola)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan, Sövestads skola, Edvinshusskolan, Blekeskolan)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola, Edvinshemsskolan, Svarte skola, Löderups skola)

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram