Skolbiblioteken i Ystad
En viktig påse -högläsningsprojekt med F-klasser
Publicerad: 2023-09-20 14:32
Förra läsåret genomförde vi ett pilotprojekt med F-klassen i Hedeskoga och läspåsar för högläsning hemma. Projektet föll så väl ut att vi bestämde oss för att succesivt genomföra det på fler av våra skolor.
Vi ville lyfta den viktiga högläsningen hemma också och hur hem och skola kan samverka för att boosta barnens läsning!
Projektet
Barnen får med sig varsin bilderbok hem i en påse. Vi skickar också med en stencil med lite info om varför det är viktigt att läsa och lite tips på frågor man kanske kan ställa till barnet under och efter läsningen för att ytterligare öva på läsförståelsen.
Tanken är att man läser boken tillsammans ett par gånger hemma (eller så ofta man vill och orkar!) och när det gått en given period är det dags för barnen att byta böcker. I samband med det får några av barnen "redovisa"/berätta mer om just den boken de haft hemma och läst, säga vad de tyckte, vad den handlade om osv...
Sen roterar vi, en ny bok åker ner i deras påsar och alltihop görs om igen.
När vi valt och köpt in bilderböckerna har vi tänk på att välja olika typer av texter, både faktaböcker och fiktion och en del på vers osv. Manliga/kvinnliga författare, svenska och utländska. Allt för att barnen ska få komma i kontakt med olika typer av texter och illustrationer.


I veckan var det då äntligen dags för Trollbackens förskoleklass på Backaskolan att dra igång sitt projekt.
Barnen var så taggade, särskilt pojken som fick Bara rumpor-boken!!
Böcker, böcker, böcker: Boksamtal, bokcafé och härlig högläsning!
Publicerad: 2023-04-28 12:15
Nej, vi har inte slutat läsa och bara jobbat med skärmar och internet, senaste tiden har såklart varit fullproppad men en massa härliga böcker också!
Köpingebro
Malin hade högläsning ur Såret av Lisen Adbåge (2022) för en fullkommligt uppslukad grupp fritidsbarn (åk F-1):

Och treorna frossade loss på ett nytt "bokcafé":



Beställningslistor gjordes på de böcker som verkat extra "aptitliga" och dem kunde eleverna sedan hämta ut på nästkommande dags biblioteksbesök.

Västerport
Paula och sjuorna på Västerport fick istället djupdyka ner i en och samma titel med boksamtal kring Den blomstertid nu kommer av Marie-Chantal Long (2015).



Eleverna fick sitta i grupper om 4-5 och redovisa boken genom varsin fråga. Anna, deras lärare, har utgått ifrån matris där man blir bedömd både som samtalsledare och diskussionsdeltagare. Mycket lyckat koncept att få träna retorik i kombination med läsförståelse.
Vårkänslor i skolbiblioteken?
Publicerad: 2023-02-21 10:18
Känslorna fortsätter att svalla ute i vår verksamhet. Från pirr i hjärtemagen på lektioner med Alla hjärtans dag-tema till att sprida glädje. Och så fortsätter vi träna på att "läsa med inlevelse" och tolka känsla i text.
Läsa med inlevelse på Västerport
Tvåorna på Västerportskolan läser Snöret, fågeln och jag (Karlsson och Lindström 2013) och har haft kap. 1 i läxa. Nu var det dags för eleverna att jobba lite mer med kapitlet och läsförståelsen -och öva på att läsa med inlevelse- tillsammans med deras skolbibliotekarie Paula.

Paula hade delat in kapitlet i 4 avsnitt och markerat varje avsnitt med 3-4 olika färger.

Först pratade de om vilka känslor som finns i kapitlet, eleverna fick komma med exempel från boken och vi diskuterade hur vi förstod vilka känslor författaren beskrev.


Sen fick de, i grupper om 3-4, träna på ett av avsnitten (några fick samma) för att sen läsa upp inför klassen, med inlevelse!

En kanonlektion! Eleverna var stolta över att ha vågat stå där framme och läsa inför klassen, samtidigt var de som lyssnade så schyssta och tysta. Alla tyckte det var roligt och spännande.
Må bra-vecka i Köpingebro
I Köpingebro har det varit "Må bra-vecka". Turid och åk1 har pratat om hur humör kan smitta av sig. Och till skillnad från att sprida magsjukebaciller så är glädjebaciller väldigt bra att sprida -skratt smittar!
På lektionen undersökte vi om detta stämmer? Eleverna fick testa genom att se hur de kände sig när de tittade på Wille som skrattar åt pappas plingande:

Sedan läste vi Palm och Sollenbergs bok Sprid glädje (2011) om Kanin som sprider glädje en regnig dag.

Avslutningsvis fick eleverna själva fundera på och formulera vad som gör dem glada:

Läsa med inlevelse: när Alfons blev jättearg!
Publicerad: 2023-02-13 12:15
Hur tolkar man tal i text när man inte hör om personen är arg eller glad? Hur vet vi vad personerna i boken känner, hur "låter" det som står i texten egentligen? Barnen i åk 2 på Backa läste om när Alfons Åberg blev riktigt, riktigt arg.
Veckans hattrick! När man är som en tiger...
Publicerad: 2023-01-17 11:02
Vi fortsätter att kombinera faktatexter + skönlitteratur i veckans lektion med Köpingebros ettor och jobbar dessutom samtidigt med värdegrunden -att alla ska känna att man kan vara sig själv. Även om man råkar vara en tiger.
Norreport laddade inför Nordisk litteraturvecka/Kura gryning!
Publicerad: 2022-11-15 10:20
Varje år anordnas Nordisk litteraturvecka av Föreningen Norden, i år mellan den 14-20 november. Veckan ordnas för att främja läsning och för att lyfta fram vår nordiska litteratur. När det är som mörkast här uppe hos oss uppmanar de till att tända ljus och ägna en stund åt att läsa högt för varandra. Två texter/böcker väljs ut varje år, en för barn och en för äldre och dessa läses högt överallt i Norden under denna vecka. På morgonen för de små: "Kura gryning" eller på kvällen för de lite äldre: "Kura skymning".
Snäll på Källan: värdegrund och läsning hand i hand
Publicerad: 2022-10-12 10:58
Skolbiblioteket kan vara en bra samarbetspartner även i det övergripande värdegrundsarbetet och när vi pratar med eleverna om hur vi vill vara mot varandra. Under ett par lektioner arbetar bibliotekspedagogen och eleverna i klass 1 på Källan med olika värdegrundsfrågor, förankrat i litteratur, läsning och berättande.
Alfonstema på lågstadiet
Publicerad: 2021-09-28 11:49
Dikter med åk 3 på Källan
Publicerad: 2021-05-24 10:51