RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Informationssökning för åk 6

Publicerad: 2021-03-23 10:40

Åk 6 på både Backaskolan och i Sövestad har arbetat med informationssökning tillsammans med bibliotekspedagog Susanne och respektive lärare. Målet var att självständigt kunna söka information. Men upplägget började med gemensam informationssökning i klassrummet där Susanne kollade så att alla hängde med. Här handlade det om att träna på var man hittar faktauppgifterna, hur man hittar i en bok, sidnummer, register och innehållsförteckning.

Därefter jobbade eleverna i par. Då fick de ställa frågor till varandra och hitta svaren i den gemensamma faktaboken.

Sista lektionen var det en enskild uppgift. Då fick eleverna lov att gå ut i biblioteket och hitta lämplig faktabok i sin informationssökning, därefter berätta för Susanne eller läraren vilken bok de valt och varför. Som avslutning fick de skriva in boken de hittat som källa i en källförteckning.

bokhög


En första lektion om källor i Svarte och Löderup

Publicerad: 2021-02-15 11:41

Nu har åk 1 i både Löderup och i Svarte haft sin första lektion om källor tillsammans med bibliotekspedagog Malin:

Vi började med att läsa Minifakta om djurungar på landet av Ann-Charlotte Ekensten gemensamt i Polyglutt. Hur ser vi att det är en faktabok?

faktabok lamm

Vi tittar i innehållsförteckningen för att leta upp var vi kan läsa om lamm. Efter att vi läst om lammet kontrollerar vi i registret att vi inte missat något.

Sedan får eleverna fundera över hur författaren har gjort för att ta reda på information om lamm. Vi skriver upp deras förslag på tavlan och då introducerar jag ordet källa, pch att alla deras förslag är källor. Sedan ska eleverna titta på några bilder och avgöra om det är en källa till information eller inte. Vi avslutade med fruktstund och boklån i biblioteket.

Vi hann också läsa en skönlitterär bok om ett får: Fåret som kläckte ett ägg av Gemma Merino, och så kunde vi jämföra den med faktaboken. Vad är skillnaden? Författaren använder sin fantasi - redan på bokens omslag förstår vi att detta inte är en faktabok. Står får på två ben?? Nej. Lägger de ägg? Nej. 

barns huvuden

whiteboard

 

 barn som läser

barn som läser

bilderbok

 


Tidningstema med åk 6 i Svarte

Publicerad: 2021-02-05 12:06

Åk 6 i Svarte ska arbeta med tidningen som tema och bibliotekspedagog Malin inledde arbetsområdet.

Först en diskussion om vad som finns med i en tidning, med en gemensam tankekarta på tavlan.

Därefter kommer det som ses på bilden nedan: eleverna satt i grupper och fick ett kuvert med utklippta delar ur en tidning. Uppgiften gick ut på att de skulle para ihop rätt ord med rätt tidningstext. 

Vad är en insändare för typ av text? Detta tittade vi närmare på. Den som skriver en insändare tycker något - det är alltså en åsikt, en subjektiv text. En nyhetsartikel är däremot en objektiv text.

Grupperna fick komma på tre ämnen de hade kunnat skriva en insändare om, och Malin skrev ned ämnena på tavlan. Vilka rubriker skulle dessa insändare kunnat ha? Vilka argument skulle man kunna föra fram?

tidningsurklipp
















Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Marie Thelin
bibliotekspedagog
marie.thelin@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram