RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Åk 6 övar att göra en Google-presentation om uppfinningar

Publicerad: 2021-11-23 13:01

Åk 6 i Löderup arbetar med uppfinnare på tekniken. Läraren bad bibliotekspedagog Malin att hålla en lektion där eleverna tränade sig på att göra en Google presentation, gärna med fokus på just uppfinningar och uppfinnare. 

Malin förberedde som exempel en egen presentation om uppfinningen film och inledde lektionen med att hålla den, och visade då särskilt på hur hon i presentationen hade med bildernas källor både under bilderna och i källförteckningen. Vid ett tidigare lektionstillfälle tillsammans med Malin har eleverna fått lära sig hur man söker bilder på nätet som det är tillåtet att använda, och också hur man anger källan. Detta repeterades nu kort. 

Därefter skulle eleverna själva skapa en presentation om varsin uppfinning. Information om de olika uppfinningarna hämtades för den här övningen ur samma bok (30 uppfinningar som förändrat vårt liv av I Jökulsson, 2014) som alltså var deras enda källa till fakta, men de skulle också söka efter passande bilder på nätet. Fokus alltså på att göra själva presentationen, att  hitta bilder tillåtna att använda och att ange källa.

I presentationen skulle detta vara med:Titel och beskrivning av den valda uppfinningen, samt vad uppfinningen har lett till.  Bilder på uppfinningen ifråga samt på uppfinnaren, bägge med källa angiven under bilden och med länk i den källförteckning som  skulle avsluta presentationen.

Avslutningsvis höll alla elever sina presentationer.

barn vid skrivbord

barn vid skrivbord

whiteboard

bokomslag

 

 


Att arbeta med tema vatten

Publicerad: 2021-10-19 11:06

Elever på både Västerport och Källan har de gångna veckorna arbetat kring tema vatten. Hur har skolbiblioteket samarbetat med elever och lärare i detta? På flera sätt - med informationssökning, dikter och att ta fram material.

Det självklara är förstås att för temat plocka fram böcker som har med vatten att göra, både fakta och skönlitteratur, som bibliotekspedagog Susanne gjort på Källan. Sedan har biblioteksrådet hjälpt till med att sätta dessa böcker på en vagn, skyltad enligt temat:

bokvagn

Men utöver att hjälpa till med att ta fram material har skolbiblioteket varit en resurs i vattenarbetet på flera sätt: På Västerport arbetade skolbibliotekarie Paula tillsammans med åk 3 när de skulle söka information om vatten, att läsa faktatexter och skriva egen faktatext, att vara källkritiska och läsa flera olika texter, allt utifrån vattentemat. De fick läsa olika texter om livet i havet, plocka ut nyckelord och träna på att återberätta. Som avslutning och repetition användes efter tips av bibliotekspedagog Susanne "Mötas på mitten" för att få en överblick över vad eleverna lärt sig. ("Mötas på mitten" är en struktur för kooperativt lärande, läs mer t ex på Pedagog Malmös sida om det här.)

barn som skriver

informationspapper

barnteckning

På Källan arbetade eleverna i åk 6 med att skapa poesi kring temat vatten. Här kom några utgallrade böcker till god användning när de gjorde black-out-poetry om vatten. Dikterna kommer senare att ställas ut i skolbiblioteket.

black-out-poetry

black-out-poetry

black-out-poetry


Alfonstema åk 1 och 2 på Västerport

Publicerad: 2021-06-07 13:42

I lördags öppnade utställningen om Alfons Åberg på Klostret i Ystad. (Utställningen pågår 5 juni - 19 september, läs mer om den här)

Inför Alfons-utställningen har åk 1 och 2 på Västerportskolan haft Alfons Åberg som tema, och skolbibliotekarie Paula har medverkat på lektionerna kring detta tema.

Första lektionen pratade vi om karaktärerna i Alfons Åberg-böckerna, och skrev upp nyckelord som eleverna gjorde egna meningar av. Avslutningsvis även färgläggning av Alfons-bilder.

Andra lektionen fortsattes Alfons Åberg-temat genom att vi tillsammans lyssnade på Kalas, Alfons Åberg! (Gunilla Bergström) och sedan tränade på att göra en sammanfattning av berättelsen efteråt.

Därefter pratade vi om skillnaden mellan faktatexter och skönlitteratur, och jämförde våra egna texter om Alfons med de faktatexter om påsk vi skrev tillsammans med Paula före påsklovet. Skillnaden är att när vi skriver om Alfons hittar vi på en del själva, vi får använda vår fantasi. Men  när vi skrev om påsken skulle meningarna vi skrev utifrån nyckelord vara sanna.

Vi diskuterade också att Alfons-böckerna inte har något bäst-före-datum, att böckerna fyller 50 år nästa år. Vissa ord, exempelvis "lekskola" kan visa att böckerna är gamla, men annars är det ingen skillnad. När vi letar fakta vill vi ha så nytt som möjligt.

text om alfons

whiteboard

skrivbok

skrivbok

skrivbok

 



















Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Marie Thelin
bibliotekspedagog
marie.thelin@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram