RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Vi älskar faktaböcker!

Publicerad: 2022-11-29 13:28

Vi har nämnt det innan här i bloggen men fakta+skönlitteratur är ofta en oslagbar kombo! Genom att "läsa på" innan, t.ex. genom att läsa/titta i en faktabok, kan man ge eleven en bättre förförståelse och upplevelse av den skönlitterära bok man tänkt ta sig an. Och samtidigt övar vi ju hela tiden läsning och allt därtill..

Genom att titta i en enkel faktabok om harar innan förstår eleverna snabbt vad som händer (och mer än så, de vet ju mer än huvudkaraktären själv!) när de sen läser Per Gustavssons bilderbok Sen kom vintern om den lille skogsharen som blir livrädd när han börjar upptäcka vita strån i sin päls...

sen kom vintern boksen kom vintern uppslag

 

Och så kan man även jobba ämnesöverskridande inom flera teman och ämnen. Som här där eleverna i åk 2 på Backaskolan spånar fritt om vad en människa egentligen består av?

kropp tecknad

De lär sig mer om kroppen och alla våra organ och avslutar sen med att läsa boken Frankie Steins laboratorium presenterar: Kroppen av Helen Rundgren där pojken Frankie just i denna bok tänker försöka bygga en människa i sitt laboratorium!

polyglutt

frankie stein uppslag

(Titeln hittas på t.ex. Polyglytt/polylino, där eleverna även kan lyssna på den)

 


Åk 6 övar att göra en Google-presentation om uppfinningar

Publicerad: 2021-11-23 13:01

Åk 6 i Löderup arbetar med uppfinnare på tekniken. Läraren bad bibliotekspedagog Malin att hålla en lektion där eleverna tränade sig på att göra en Google presentation, gärna med fokus på just uppfinningar och uppfinnare. 

Malin förberedde som exempel en egen presentation om uppfinningen film och inledde lektionen med att hålla den, och visade då särskilt på hur hon i presentationen hade med bildernas källor både under bilderna och i källförteckningen. Vid ett tidigare lektionstillfälle tillsammans med Malin har eleverna fått lära sig hur man söker bilder på nätet som det är tillåtet att använda, och också hur man anger källan. Detta repeterades nu kort. 

Därefter skulle eleverna själva skapa en presentation om varsin uppfinning. Information om de olika uppfinningarna hämtades för den här övningen ur samma bok (30 uppfinningar som förändrat vårt liv av I Jökulsson, 2014) som alltså var deras enda källa till fakta, men de skulle också söka efter passande bilder på nätet. Fokus alltså på att göra själva presentationen, att  hitta bilder tillåtna att använda och att ange källa.

I presentationen skulle detta vara med:Titel och beskrivning av den valda uppfinningen, samt vad uppfinningen har lett till.  Bilder på uppfinningen ifråga samt på uppfinnaren, bägge med källa angiven under bilden och med länk i den källförteckning som  skulle avsluta presentationen.

Avslutningsvis höll alla elever sina presentationer.

barn vid skrivbord

barn vid skrivbord

whiteboard

bokomslag

 

 


Att arbeta med tema vatten

Publicerad: 2021-10-19 11:06

Elever på både Västerport och Källan har de gångna veckorna arbetat kring tema vatten. Hur har skolbiblioteket samarbetat med elever och lärare i detta? På flera sätt - med informationssökning, dikter och att ta fram material.

Det självklara är förstås att för temat plocka fram böcker som har med vatten att göra, både fakta och skönlitteratur, som bibliotekspedagog Susanne gjort på Källan. Sedan har biblioteksrådet hjälpt till med att sätta dessa böcker på en vagn, skyltad enligt temat:

bokvagn

Men utöver att hjälpa till med att ta fram material har skolbiblioteket varit en resurs i vattenarbetet på flera sätt: På Västerport arbetade skolbibliotekarie Paula tillsammans med åk 3 när de skulle söka information om vatten, att läsa faktatexter och skriva egen faktatext, att vara källkritiska och läsa flera olika texter, allt utifrån vattentemat. De fick läsa olika texter om livet i havet, plocka ut nyckelord och träna på att återberätta. Som avslutning och repetition användes efter tips av bibliotekspedagog Susanne "Mötas på mitten" för att få en överblick över vad eleverna lärt sig. ("Mötas på mitten" är en struktur för kooperativt lärande, läs mer t ex på Pedagog Malmös sida om det här.)

barn som skriver

informationspapper

barnteckning

På Källan arbetade eleverna i åk 6 med att skapa poesi kring temat vatten. Här kom några utgallrade böcker till god användning när de gjorde black-out-poetry om vatten. Dikterna kommer senare att ställas ut i skolbiblioteket.

black-out-poetry

black-out-poetry

black-out-poetry



















Kontakta oss:

Therése Gröhn
bibliotekarie/skolbibliotekssamordnare
0706-729735
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3,
Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier